قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

روزي شيخ ابوالحسن خرقانی نماز مي خواند. آوازی شنيد که:
ای ابوالحسن، خواهی که آنچه از تو می ‌دانم با خلق بگويم تا سنگسارت کنند؟
شيخ گفت: بار خدايا! خواهی آنچه را که از "رحمت" تو می‌دانم و از "بخشایش" تو  می‌بينم با خلق بگويم تا ديگر هيچکس سجده‌ات نکند؟
آواز آمد: نه از تو؛ نه از من. (له مه کفت له ته نکفه)


«تذكره الاولياء عطار نيشابوری»


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 28 مهر 1392برچسب:شنیدنی, ] [ 20:3 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

انواع مريستم ها:

 

الف- مريستم اوليه:

هنگام رويان زايي تشكيل مي شوند. مثل مريستم رويشي راس ساقه و ريشه كه نامحدود هستند.

 

ب- مريستم ثانويه: پس از رويان زايي تشكيل مي شود. بر اساس منشاء(بافتهايي كه بعد ا به وجود   مي آورند) و محدود يا نامحدود بودن به گروههاي مختلفي تقسيم مي شوند.

 

v       مريستم هاي Inflorescence : گاهي اوقات مريستم رويشي مستقيما به مريستم زايشي تبديل نمي شود. بلكه ابتدا به مريستمي به نام گل آذین ( Inflorescence) تبديل مي شوند. اين مريستم براكته ها و مريستم هاي زايشي موجود در محور آنها را به وجود مي آورد. آنگاه مريستم زايشي اجزاي گل را به وجود مي آورد. با توجه به نوع گونه ممكن است اين مريستم محدود يا نامحدود باشد.

v       مريستم هاي جانبي: منشاء اينها مريستم راسي بوده و در محور برگها قرار دارند. ممكن است شاخه و برگ توليد كرده و نامحدود باشند يا اينكه به مريستم زايشي تبديل شده و گل را به وجود آورد و محدود باشند.

v        مريستم ميان گره اي: در اندامها خصوصا قائده ي آنها و در محل گرهها وجود دارند.باعث رشد ميانگرهها  مي شوند.

v        Branch root meristem: ساختاري شبيه به مريستم اوليه ريشه دارند. اما منشاءآنها سلولهاي دايره ي محيطيه در نواحي بالغ ريشه هاست. ريشه هاي نابه جايي كه بر روي قلمه ها به وجود مي آيند حاصل اين نوع مريستم هستند.

v        كامبيوم آوندي: در استوانه مركزي از پروكامبيوم به وجودمي آيد. بعدا اندامي ايجاد نمي كند بلكه آوندهاي چوب وآبكش ساقه را توليد مي كند. داراي دو نوع سلول مريستمي است:

1-      سلولهاي بنيادي دوكي شكل: طويل و واكوئل دار هستند. كه به صورت طولي تقسيم شده،خود را احياء كرده و چوب وآبكش ثانويه را به وجودمي آورند.

2-      سلولهاي بنيادي شعاعي: اشعه مغزي كه پارانشيمي است را به وجودمي آورد.

  • كامبوم چوب پنبه-پارانشيم(فلوژن):از سلولهاي بالغ پوست و آبكش ثانويه به وجود  مي آيند. به طرف خارج پريدرم و به طرف داخل فلودرم يا پارانشيم ثانويه پوست را به وجود مي آيد.
  • مریستم زايشي: گل را به وجودمي آورد. ممكن است مستقيما از از مريستم رويشي حاصل شوند. محدود هستند.               

موضوعات مرتبط: تکوین گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 14 مهر 1392برچسب:انواع مريستم ها, ] [ 12:33 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

کهن بودن منشاء همزیستی میکوریزای آربوسکولار و دامنه پراکنش وسیع آن این سوال را مطرح می کند که چگونه این همزیستی در طول دوران های تکاملی تثبیت و پایدار شده اما طی نمو اونتوژنی هم پایدار می شود؟ همزیستی مسالمت آمیز مستلزم هماهنگی و همزمانی بین شرکاست و برای بهره برداری توسط یکی از شرکا یا دیگران هم مستعد است که می تواند به یک تعامل بیماریزایی یا انگلی منجر شود. براستی، گیاهان هتروتروف در موارد مستقل و متعدد به انگل قارچ های میکوریزای آربوسکولار بدل شده اند (Merckx et al. 2012). در یک سناریوی کمتر افراطی، یک نوع تعامل میکوریزای آربوسکولار که بر رشد گیاه میزبان اثر منفی دارد، بیانگر رابطه انگلی است که هزینه های تعامل بیش از منفعت آن است (Li et al. 2008). با اینحال، در موارد زیادی، تعاملات میکوریزای آربوسکولار مسالمت آمیز و دو طرفه بوده و استثمار نادر است.

چگونه همزیستی مسالمت آمیز در میکوریزای آربوسکولار پایدار می شود؟ یک احتمال این است که شرکا برای جلوگیری ازسوء استفاده شریک خود، قوانینی در مورد کاهش خدمات همزیستی وضع می کنند. نشانه هایی برای این سناریو وجود دارد. مثلا جریان فسفات معدنی به سوی گیاه میزبان تعیین می کند که چه اندازه قارچ در ریشه تکثیر شود. اگر انتقال فسفات معدنی توسط جهش مسدود شود، تکثیر قارچ نیز کاهش می یابد و ساختارهای قارچی درون سلولی در معرض پیری زودرس قرار می گیرد (Javot HELENe et al. 2007a, Javot Hélène et al. 2007b, Maeda et al. 2006). برعکس، مقدار زیاد فسفات معدنی نیز از تکثیر قارچ جلوگیری می کند (Breuillin et al. 2010). در حالتی که غلظت فسفات معدنی زیاد است، پیام رسانی اولیه از راه ممانعت از بیوسنتز استریگولاکتون تحت تاثیر قرار می گیرد (Balzergue et al. 2011).

اگر ما با دادن کود میزان فسفات معدنی گیاه را افزایش دهیم، همزیستی میکوریزا از بین می رود (Olsson et al. 2010). چون گیاه انتقال کربن به قارچ را متوقف و فسفات معدنی نیز به جای انتقال به گیاه، در قارچ افزایش می یابد (Hammer et al. 2011). با این حال، این سوال مطرح می شود که آیا در یک محیط طبیعی تر، هنگامی که گیاهان و قارچ های میکوریزای آربوسکولار به طور همزمان در ترکیب با چندین شریک بالقوه وجود دارند، آیا گیاهان و قارچ های میکوریزای آربوسکولار می توانند شریک خود را شناسایی و همزیستی مسالمت آمیز بهتر را انتخاب کنند؟ این سوال در یک رویکرد ظریف مورد آزمایش قرار گرفت، که در آن به کمک رادیو ایزوتوپ ها، RNA ی تازه ساخته شده ی قارچ از موادی که گیاه در اختیار قارچ قرار داده است، جدا شد. این وضعیت به ما اجازه می دهد که مصرف نسبی قارچ را تخمین بزنیم. این آزمایشات مستقیما نشان دادند که گیاه به قارچی اجازه همزیستی می دهد که فسفات معدنی برای آن بیشتری فراهم کند (Kiers et al. 2011). همچنین، قارچ ها فسفات معدنی بیشتری را به ریشه هایی می رسانند که قند بیشتری به آن ها بدهد. این یک بازار زیستی و سیستم پاداش دو طرفه است که به تداوم همزیستی کمک می کند (Fellbaum et al. 2012, Kiers et al. 2011).


موضوعات مرتبط: دانشگاه، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:

شواهد بسیار زیادي وجود دارد که نشانگر این است که میکوریزا می توانند سبب تغییراتی در روابط آبی گیاه و بهبود مقاومت به خشکی و یا تحمل در گیاه میزبان شود. بسیاري از محققین این خصوصیت را یک واکنش ثانویه در نتیجه بهبود جذب عناصر غذایی می دانند . افزایش هدایت هیدرولیکی آب در درون گیاهان میکوریزایی به شرح ذیل می باشد. 1- افزایش مجموع سطح ریشه به دلیل ایجاد پوشش وسیع میسیلیومی در منطقه ریشه و تارهاي کشنده 2- نفوذ هیف به درون کورتکس ریشه و از آنجا به منطقه آندودرم یک مسیر کم مقاومی را در عرض ریشه براي حرکت آب فراهم می آورد و آب با مقاومت کمتري در عرض ریشه تا رسیدن به آوند چوبی روبرو می شود. 3- هیف از راه افزایش جذب عناصر غذایی مقاومت به انتقال آب را در درون ریشه کاهش می دهد. 4- میکوریزا رشد ریشه را افزایش داده و به دنبال آن یک سیستم گسترده از ریشه را براي جذب آب فراهم می نماید. در حضور نور در گیاهان میکوریزایی بیشتر است Co در مطالعات دیگري مشخص شد که جذب 2 در گیاهان میکوریزایی مربوط به کاهش مقاومت فاز Co لذا فتوسنتز بالاتري دارند. افزایش جذب 2 می باشد. هرایدولیتون ( 1988 ) روابط آبی گیاه را در Co مایع سلول هاي مزوفیلی براي عبور 2 سطوح مختلف غلظت فسفر مورد بررسی قرار دادند در این مطالعه مشخص شد که با افزایش میزان فسفر خاك تاثیر مفید میکوریزا کاهش می یابد و حداکثر تاثیر میکوریزا در سطوح پایین فسفر ظاهر می شود. میلر ( 2000 ) گزارش نموده است که در گیاهان میکوریزایی به دلیل افزایش فتوسنتز و تولید بیشتر مواد فتوسنتزي به ازاي واحد آب مصرفی کارایی مصرف آب افزایش می یابد. قاضی و  کاراکی ( 1988 ) بیان داشتند که گیاهان میکوریزایی به ازاي تولید هر واحد ماده خشک آب کمتري در گیاهان میکوریزایی در شرایط تنش WUE بالاتري دارند و ( WUE ) مصرف می کنند. بنابراین خشکی محسوس تر است.


موضوعات مرتبط: دانشگاه، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 14 مهر 1392برچسب:نقش میکوریزا در بهبود جذب آب, ] [ 12:19 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 12617
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1