قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

برای اینکه جمعیت یک گونه باقی بماند، افراد آن باید زنده مانده و تولید مثل کنند. ترکیبات خاصی از شرایط محیطی لازم است تا افراد هر گونه محیط فیزیکی را تحمل کرده، انرژی و مواد مغذی به دست آورد و از شکارچیان دوری کند. مجموع نیازهای یک گونه برای تمام منابع و شرایط فیزیکی تعیین می کند که در کجا می تواند زندگی کند و در هر مکان از این محدوده شرایط محیطی چه فراوانی به دست آورد. این الزامات انتزاعی آشیان زیست محیطی (ecological niche) نامیده می شوند.

هاچینسون (1958) پیشنهاد کرد که آشیان زیست محیطی می تواند به عنوان یک فضای خیالی با ابعاد زیاد، که در آن هر بعد یا محور، نشان دهنده طیف وسیعی از برخی از منابع یا شرایط زیست محیطی است که مورد نیاز گونه است، به صورت مدل در می آید. بنابراین، آشیان زیست محیطی یک گیاه ممکن است طیف وسیعی از درجه حرارت است که یک گونه آن را می تواند تحمل کند، شدت نور لازم برای فتوسنتز، رژیم های خاص رطوبت، و حداقل مقدار مواد مغذی خاک که برای جذب ضروری است، را در بر گیرد.

فرمت مفید مفهوم آشیان زیست محیطی تمایز میان آشیان زیست محیطی اساسی و تحقق یافته است. آشیان زیست محیطی اساسی هر گونه طیف وسیعی از شرایط محیطی است که برای زیستن بدون تاثیر رقابت بین گونه ای یا صیادی از سوی دیگر گونه ها مناسب هستند. آشیان زیست محیطی تحقق یافته بخشی از آشیان زیست محیطی اساسی که در واقع توسط گونه اشغال شده است.   

مترجم: قاسمی

منبع:http://www.physicalgeography.net


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 15 مرداد 1391برچسب: آشیان زیست محیطی , ] [ 21:47 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

براى تدوين برنامه جهت احياء، بهره‌بردارى، و اداره صحيح مرتع، ابتدا بايد آن مرتع را خوب بشناسيم و براى اين‌کار بايد از پوشش گياهى خاک، وضعيت اقليمى منطقه و استعدادهاى نهفته در آن اطلاعات لازم را در دست داشته باشيم. چه بسيار مراتعى که استعداد کافى براى رويش گياهانى با بهره‌دهى مناسب دارند ولى آن گياهان به‌دلايل گوناگون از جمله چراى مفرط و نبودن مديريت صحيح از بين رفته يا در حال نابودى هستند و چه بسا گياهانى که پيش از اين در منطقه نبوده‌اند ولى اگر وارد شوند بتوانند سازگارى مناسب و باردهى خوبى را از خود نشان دهند. مطالعات بوم‌شناسى و جغرافياى گياهى مى‌تواند اينگونه استعدادها را بشناساند.

 روش‌هائى که براى بررسى پوشش گياه توصيه شده است عبارت است از:

- مطالعه استاتيک (ايستائى‌شناسي) رُستنى‌ها که ضمن آن ترکيب گياهي، نحوه زندگى و اهميت هر يک از گونه‌ها مطالعه مى‌شود.

- مطالعه ديناميک (جنبشي) رستنى‌ها که در آن رشد فصلى گونه‌ها و پيشروى و پسروى گياهان بر اثر عوامل مختلف بررسى مى‌شود.

   روش‌هاى جامعه‌شناسى و تيپ پوشش گياهى

در اين روش‌ها که بيشتر جنبه دانشگاهى و علمى دارند و جنبه تجربى آنها کمتر است، به تعريف و تفسير رُستنى‌ها مى‌پردازند. گياهان که به‌طور طبيعى در اجتماعات نباتى گروه‌بندى مى‌شوند از بعضى از گونه‌ها مشخص مى‌شوند، سير تکاملى آنها هميشه به‌سوى دسته‌اى از رستنى‌ها است که در حدّ اعلاء قرار دارند يعنى توجه به حد کليماکس است. اين روش‌ها در مناطق کوچک با آب و هواى معتدل نتايج جالب توجهى را ارائه مى‌دهند ولى براى بررسى مناطق وسيع به‌ويژه با آب و هواى خشک، مناسب نيستند.

   روش‌هاى آمارى و نمونه‌بردارى از پوشش گياهى

در اين روش‌ها از مربات دائمى و خطوط ترانسکت جهت مطالعه استفاده مى‌شود و بيشتر براى مقاصد علمى به‌کار مى‌روند و جنبه اکولوژيکى و گياه‌شناختى آنها کمتر است. روش جامعه‌شناسى گياهى درک تفسير و توضيح رُستنى‌ها و روش آمارى بررسى نسبتاً آشکار رشد، باردهي، توليد و تحول پوشش گياهى را ممکن مى‌کند. ترکيب هر دو روش مى‌تواند سودمند باشد، اين روش ترکيبى را نمى‌توان در آن دسته از اراضى به اجراء در آورد که در فصول مختلف سال و نيز در سال‌هاى متمادى نياز به مطالعات مکرر روى سطوح انتخابى دارند.

   تهيه نقشه‌هاى پوشش گياهى

تهيه نقشه‌ جغرافيائى گياهى براى مناطق وسيع مستلزم آن است که کليه نقاط منطقه مطالعه شده باشند. هر نقشه جغرافيائى گياهى بايد حاوى اطلاعاتى راجع به هر منطقه، اشکوب، بيوکليما، ــ‌چه ‌اکولوژيک و چه فلورستيک‌ــ باشد. از نظر اکولوژيک بهتر است که ميزان حداکثر و حداقل بارندگى‌ها، دماى زمستان و تابستان (سردترين و گرمترين ماه سال) و حتى‌الامکان ميزان رطوبت جو، و هم‌چنين حدود ارتفاعات جغرافيائى و در صورت امکان عوامل زمين‌شناسى و خاک‌شناسى در هر منطقه آورده شود. از نظر رُستنى‌ها، گونه‌هاى گياهى بايد تحت ‌عنوان درخت، درختچه، پيچک، بوته گندميان چند ساله، ساير گياهان چندساله، پيازداران و گياهان يک‌ساله رده‌بندى و تعداد هر يک از گونه‌ها با قيد عنوان زياد، متوسط، کم و نادر مشخص شوند. گروه‌هاى اصلى رُستنى‌ها و گونه‌هاى غالب در هر گروه مانند جنگل، مرتع و استپ مشخص شوند و در صورتى‌که فراوانى يک‌ گونه مربوط به عامل ويژه‌اى مانند نوع خاک، ميزان رطوبت يا تأثير انسان باشد ذکر شود.

 

منبع:

http://vista.ir/content


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 15 مرداد 1391برچسب: روش‌هاى بررسى پوشش گياهى , ] [ 18:4 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 جامعه‌شناسي‌گياهي علم بررسي جوامع‌گياهي يا به مفهوم عام آن دانش بررسي و مطالعه پوشش‌گياهي است. براساس تعريف ارائه شده توسط گينوشه، لبرون و مولينيه در هشتمين كنگره بين‌المللي گياه‌شناسي در سال 1954، جامعه‌شناسي‌گياهي دانشي است كه جوامع‌گياهي را از نظر فلورستيكي، اكولوژيكي، ديناميكي، كورولوژيكي و تاريخي مورد بررسي و مطالعه قرار مي‌‌دهد.

يك جامعه‌گياهي معمولاً متشكل از واحدهاي ‌رويشي يا افراد جامعه است كه با فاصله از يكديگر استقرار يافته‌‌اند. در واقع سطحي از پوشش‌گياهي كه تركيب فلورستيكي يكنواختي دارد، فرد جامعه ناميده مي‌‌شود.

تجزيه و تحليل جامعه‌گياهي با انتخاب واحدهاي رويشي و استقرار قطعات ‌نمونه در مكان‌هاي يكنواخت آن ها آغاز مي‌‌شود. در واقع يكنواختي با استفاده از خصوصيات پوشش ‌گياهي و محيط تعيين مي‌‌گردد. يكنواختي پوشش‌گياهي ابتدا به كمك فيزيونومي و ساختار رويش و بعد براساس تركيب فلورستيكي لايه‌هاي مختلف تشخيص داده مي‌‌شود. در مورد شاخص‌هاي محيطي مي‌‌توان از يكنواختي شيب، جهت دامنه، خرد پستی و بلندی، تشابه وضعيت زهكشي، نوع خاك و غيره استفاده كرد.

اندازه قطعه‌نمونه جهت نمونه‌‌برداري از افرادجامعه به روش سطح‌حداقل تعيين مي‌گردد. اين سطح به عنوان كوچك‌ترين محدوده‌اي است كه تركيب گونه‌‌اي جوامع‌گياهي را به طور مناسب نشان مي‌‌دهد. در واقع قطعه‌نمونه بايد به قدر كافي بزرگ باشد تا كليه گونه‌هايي با حضور منظم در آن واحدرويشي، در اين قطعه‌نمونه وجود داشته باشند.

فراواني، تعداد افراد يك گونه و چيرگي، سطح اشغال شده توسط افراد يك گونه را در محدود‌ه‌اي با ابعاد مشخص تعيين مي‌‌كند. فراواني – چيرگي گونه‌هاي گياهي در هر فرد جامعه بر اساس مقياس براون –بلانكه به صورت زير تعيين مي‌‌گردد:

+: افراد گونه خيلي نادر هستند و پوشش بسيار كمي دارند.

1: افراد گونه نسبتاً زياد ولي سطح پوشش آنها كم است، يا فراواني كم ولي سطح پوشش آنها نسبتاً زياد است (سطح پوشش در هر دو مورد كمتر از 5 درصد مساحت مورد نظر است).

2: افراد گونه فراوان و سطح پوشش آنها 25-5 درصد مساحت مورد نظر است.

3: گسترش افراد گونه به حدي است كه 50-25 درصد سطح مورد نظر را مي‌‌پوشانند.

4: گسترش افراد گونه به حدي است كه 75-50 درصد سطح مورد نظر را اشغال مي‌‌كنند.

5: گسترش افراد گونه به حدي است كه 100-75 درصد سطح مورد نظر را مي‌‌پوشانند.

پس از برداشت قطعات‌نمونه در افراد جامعه بايد كليه قطعاتي را كه از نظر فلورستيكي شباهت بيشتري با هم دارند و در واقع نمايانگر يك جامعه‌گياهي هستند، براي تشخيص و توصيف آن جامعه‌گياهي در كنار يكديگر قرار داد.

پس از آرايش قطعات‌نمونه و تعيين گروه‌هاي گياهي، مرحله بعدي تعيين درجه تمايل يا وفاداري گونه‌هاي حاضر در هر يك از گروه‌هاي گياهي (جوامع‌گياهي) مشخص شده است. تمايل يا تعلق به عنوان وابستگي نسبي گونه‌ها به جامعه‌گياهي خاص در نظر گرفته ميشود و شامل پنج درجه است.

منبع:

http://netedu.ir/page.php?docId=13&lessId=158


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 15 مرداد 1391برچسب:مطالعه پوشش‌گياهي به روش فلورستيکی, ] [ 17:53 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 کنکور سراسری تجربی: 

سوالات عمومی - سوالات اختصاصیپاسخ های تشریحی

  و 

     آزاد:  غیرپزشکی

           پزشکی: نوبت صبحنوبت عصر

                                                                      سال 91

  منابع:

www.konkur.in

www.YasDL.com


موضوعات مرتبط: کنکور، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 9 مرداد 1391برچسب:فرم نحوه امتیاز دهی مرحله مصاحبه دکتری سراسری 91, ] [ 10:52 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
  «ما منشاء حيات را تا پنج سال آينده خواهيم شناخت». اين جديدترين ايده مطرح شده به وسيله دانشمندان درباره منشاء حيات است . دو گروه مختلف از دانشمندان به دلايل مختلف، اين پيشرفت را خطرناک مي دانند. ما قصد داریم در اين مقاله به بهترين وجه به پيامدهاي اين نظريه بپردازیم.تنها کمي بيش از نيم قرن پيش، در بهار 1953، آزمايشي مشهور شور و شوقي برانگيخت و به استقبال از اين حوزه جاني تازه بخشيد. «استنلي ميلر» با مشاورت «هارولد يوري» نشان داد که مي توان مخلوط کوچکي از مولکول هاي آلي (مونومرها) را با قرار دادن مخلوطي از گازهاي ساده در معرض جرقه الکتريکي به آساني ايجاد کرد. مخلوط هاي مشابهي هم در شهاب سنگ ها يافت شد که نشان مي دهد مونومرهاي آلي ممکن است در جهان گسترش يافته باشند. اگر اجزاي سازنده حيات به اين سادگي ايجاد شده باشد، پس چرا نتوانند به همين سادگي هم خود را براي تشکيل سلول ها جفت وجور کنند؟

 

منبع

سایت بی بوک


موضوعات مرتبط: سال چهارم دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:منشاء حيات, ] [ 13:20 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 سیستماتیک گیاهی پهنای وسیعی از علوم است که اطلاعات و مشخصات گیاهان را که به نوبه خود از طریق مطالعات اولین ، از قبیل توصیف و نامگذاری شناخته شده‌اند با تاکید بر کلیه صفات و وابستگیهای آنها و با توجه به اطلاعات بدست آمده از سایر شاخه‌های علوم مورد بررسی قرار می‌دهد.


موضوعات مرتبط: سیستماتیک گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب: سیستماتیک گیاهی, ] [ 12:46 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

گیاهان که منبع غذاها ، داروها و تعداد بیشماری از مواد آلی گوناگون هستند، در حقیقت گنجینه‌ای عظیم از ثروت پنهانی بشمار می‌روند که پیوسته تجدید می‌شوند. گیاهان علاوه بر آنکه نقش تلمبه آب بی‌اندازه پرتوانی را میان خاک و جو ایفا می‌کنند. با بقایای فسیلی خود منشا منابع لازم برای تمدن کنونی هستند. سلول گیاهی آزمایشگاه بنیادی این کارخانه شگرف ترکیبات آلی است. مهم آن است که تعیین شود گیاه با چه فرآیندهایی (فتوسنتز، تعرق و (واکنشهای متابولیسمی|متابولیسم)) دگرگونی‌های متعددی را باعث می‌شود که از چند ماده ساده آغاز می‌شوند و به تعداد بیشماری از پیچیده‌ترین مواد آلی حاصل از متابولیسم گیاهی می‌رسند.

برخی از فرآیندها مانند فتوسنتز یا چرخه‌های تحولات نیتروژن و گوگرد ، خصلتی عام دارند که به مولکولهای ساده متابولیسم اولیه مانند قندها و آمینو اسیدها و ... که در همه گیاهان مشترک هستند منجر می‌شوند. فرایندهای دیگر ، برعکس ، اختصاصی‌تر هستند و به فرآورده‌های متابولیسم ثانویه حاصل از استفاده مواد متابولیسم اولیه ، می‌انجامد. چنین است قلمرو بیکران و هیجان ‌انگیز بیوشیمی گیاهی که هدف آن پاسخ به این پرسش معقول است که پدیده‌ها چگونه روی می‌دهند، بی‌آنکه بخواهد به پرسش غایت‌گرانه چرا پاسخ دهد. مباحثی که در بیوشیمی گیاهی بحث می‌شوند، در زیر شرح داده می‌شوند. 


منبع:

سایت بی بوک

 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:بیوشیمی گیاهی, ] [ 12:41 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 فیزیولوژی دانشی است که وظیفه‌اش بررسی عملکرد (Function) موجودات زنده است. ماهیت بررسی در این علم ، وظیفه و کارکرد اندامهاست. نام قدیمی فیزیولوژی وظایف‌الاعضا بوده است. فیزیولوژی گیاهی ، مطالعه اعمال حیاتی گیاه ، فرایندهای رشد و نمو ، متابولیزم و تولید مثل گیاهان است.

منبع: 
سایت بی بوک

موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:فیزیولوژی گیاهی, ] [ 12:31 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 دانلود رایگان سوالات سیستماتیک گیاهی 1 پیام نور:

سال 87-86

سال 90-89 ترم اول

سال 90-89 ترم دوم

 


موضوعات مرتبط: سیستماتیک گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 5 مرداد 1391برچسب: دانلود رایگان سوالات سیستماتیک گیاهی 1 پیام نور, ] [ 23:59 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 برای دانلود سرفصل های دروس مقطع دکتری زیست شناسی گیاهی، روی نام آن ها کلیک کنید.

فیزیولوژی گیاهی

سلولی و تکوین گیاهی

سیستماتیک گیاهی

منبع:

http://www.sbu.ac.ir/Default.aspx?tabid=5150


موضوعات مرتبط: اکولوژی، تکوین گیاهی، فیزیولوژِی گیاهی، سیستماتیک گیاهی، ،
برچسب‌ها:

در طبیعت موضوعات مختلفی وجود دارد که بخشی مهمی از آن گیاهان هستند. علاقمندان زیادی در جهان هستند که می‌خواهند دانش خود را در این زمینه بالا ببرند. تا چندی پیش تنها گروه‌های گیاه شناس حرفه‌ای به دنبال شناسایی گیاهان بودند و از مطالعه و شناخت آنها لذت می‌بردند ولی اکنون افراد غیر متخصص نیز به این موضوع علاقمندان شده‌اند. مناطق رویش گیاهی کشور در سه منطقه قرار دارد:

1- منطقه هیرکانی که حاشیه جنوبی دریای خزر را در بر گرفته است.

2- ایرانو تورانی که در ناحیه میانی کشور واقع شده است.

3- نوبوسندی که در در جنوب کشور قرار دارد.

این مناطق ویژگی های متفاوتی دارند که این مسئله تنوع ویژه‌ای برای پوشش گیاهی این حوزه‌ها ایجاد کرده است. در این مناطق گیاهانی متفاوت با خواصی متفاوت می روید. در ایران تنوعی از نظر نواحی رویشی گیاهی داریم. این تنوع به ویژه در ناحیه ایرانو تورانی مراکز تمرکز گونه های گیاهی وجود دارد. مانند مناطق آذربایجانی و قفقاز در شمال غرب ایران، کویر مرکزی، البرز، خراسان و آسیای مرکزی، ایران مرکزی و زاگرس که بخش‌هایی از این مناطق به علت دارا بودن تنوع گیاهی به عنوان Hot spot یا مناطق اکولوژیکی شناخته می شوند و توسط سازمان های بین المللی از نظر حفاظت بسیار مورد توجه قرار گرفته اند که می‌تواند برای بوم گردشگری (اکوتوریسم) مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار بگیرد. منطقه ایرانو تورانی : نام این منطقه ثبت جهانی شده است که از ترکیه و ایران آغاز می شود و تا چین ادامه می‌یابد ولی بخش مربوط به ایران ویژگی خودش را داراست و تنوع قابل توجهی دارد. در ایران به طور کلی حدود 10 هزار گونه گیاهی داریم (در مقایسه با کل گیاهان قاره اروپا که 88000 گونه است رقم قابل توجهی است) که 20% این گیاهان خاص کشور ماست و در کشورهای دیگر وجود ندارد. حدود 80% گیاهان ایران در منطقه ایرانو تورانی واقع شده است، ناحیه آذربایجان (ارسباران) و قفقاز از مناطق ویژه تنوع گیاهی جهان محسوب می‌شود. جنگل های خزان کننده خزری در البرز شمالی گسترش پیدا کرده‌اند. این جنگل‌ها بسیار قدیمی و از بقایای دوره سوم زمین شناسی هستند که از عصر یخبندان تاکنون پا بر جا مانده‌اند. کویر مرکزی ایران حالت ویژه ای دارد بین فلاتی که دور تا دور آن را کوه‌ها فرا گرفته است این منطقه به مثابه جزیره ای شده که با کویرهای شمال آفریقا و آسیای شمالی تفاوت هایی دارد. منطقه آذربایجان بیشتر گوزن دار است. آذربایجان تا زنجان و همدان و اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی را در بر می گیرد. منطقه البرز شامل ارتفاعات و شیب‌های جنوبی البرز است. خراسان شمالی و رضوی درمنه زار است و پسته وحشی از گیاهان ویژه آن محسوب می شود که با شمال غرب کشور متفاوت است. در کویر مرکزی گیاهان نمک دوست و شن دوست و خشکی پسند را داریم. در جنگل غرب بلوط وجود دارد که از نظر وسعت در زاگرس وسیع‌ترین جنگل ایران است ولی این جنگل‌ها جوان هستند و عمر آن‌ها کم‌تر از 10 هزار سال قدمت دارد. در 10 هزار تا 7 هزار سال قبل تغییزات آب و هوایی در زمین رخ داده است که باعث ایجاد تغییراتی در پوشش گیاهی ایران نیز گشته است در مطالعات گرده شناسی از جمله در منطقه زریوار مطالعه شده و اطلاعات آن در مقالات ارائه شده است. سلسله جبال البرز جنگل‌های کیکم و بادام را در خود جای داده که با زاگرس متفاوت است. ناحیه صحاراسندی ناحیه گرمسیریب است که با خرما و نخل بومی به نام داز شناخته می شود. کنار، کهور، کرت و آکاسیا از گیاهان این ناحیه است. این ناحیه شامل زمین های گسسته ای است که گونه‌های خاصی از گیاهان را در خود جای داده است. موضوع جالب توجه دیگری از منظر بوم گردشگری وجود دارد که دانش قوم گیاه شناسی نامیده می شود. این دانش دانش مردم است که در طول زمان سینه به سینه نقل شده و در هیچ جا مکتوب نیست. امروزه به فکر افتاده‌ایم که از مردم یاد بگیریم و اطلاعات آن‌ها را مکتوب کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. در این دانش گیاهان مختلفی توسط مردم بومی شناخته می شوند از جمله غذاهای محلی که از این گیاهان برگرفته شده است، گیاهان دارویی که طب سنتی و بومی را در مناطق مختلف شکل داده است، گیاهانی که مواد اولیه صنایع دستی مثل چوب یا حصیر را تشکیل می‌دهد، رنگ های طبیعی که از گیاهان گرفته می‌شود و در گلیم و قالی استفاده میشود، صمغ گیاه که مثلا کتیرا تولید می کند و ... در کنار این قوم گیاه شناسی تنوعی از گیاهان کشاورزی را هم می‌توانیم داشته باشیم که مورد توجه بوم گردشگران خواهد بود. انواع سیب، انگور، انار، هلو، زغال اخته، زردآلو، زرشک و ... خاص ایران است و در این زمینه حائز اهمیت است. ایران دارای تنوع گیاهی است که گونه‌های خاصی را شامل می شود که در این جا به چند مورد اشاره می شود. گون‌ها پر تنوع‌ترین گیاهان ایران هستند. از 2000 گون که در جنوب غرب آسیا وجود دارد 1000 تا در ایران زیست می کنند. جنس هزار خار 220 گونه دارد که انحصارا در فلات ایران دیده می شود. گیاه کلاه میر حسن حدود 100 گونه در فلات ایران دارد که در هیچ جای دیگر نیست. 25 گونه انحصاری بادام در فلات ایران و قفقاز است که منشاء بادام‌های زراعی و تنوع زیستی آن‌ها هستند به همین دلیل ایران از مهمترین مراکز تولید بادام است. همین طور در مورد گلابی وحشی که 15 گونه در ایران وجود دارد. مهمترین گیاهی که از عصر کشاورزی در زندگی انسان نقش دارد گندم است جد گندم به نام Agilops در ایران 12 گونه دارد. به این ترتیب ایران تقریبا پر تنوع ترین کشور از نظر ژن گیاهی در زمینه گندم است که می تواند گونه‌های گندم را اصلاح کند ولی متاسفانه این موضوع تاکنون گندم را اصلاح کند ولی متاسفانه این موضوع تاکنون چندان مورد توجه نبوده است. جنسی از خانواده پامچال بنام دیونیزیا 30 گونه در ایران وجود دارد که در هر کوه زاگرس یک گونه خاص از این پامچال صخره‌ای قابل مشاهده است. گیاهان دیگری خاص ایران هستند مانند انار، پسته، گیاهان، لاله واژگون که در زاگرس در اردیبهشت می روید و خاص زاگرس است. تعداد گونه های دیگری از لاله واژگون در زاگرس داریم (25 گونه). پیاز این گیاه در قرن 16 از ایران به اروپا رفت، این گیاه تا قرن 18 انحصارا در اختیار دربار بریتانیا قرار داشت و در قرن 18 امتیاز هر پیاز آن 6 میلیون لیره به کشورهای دیگر فروخته می شد. متاسفانه شنیده شده که ایران هم این پیاز را می‌خرد در حالی که ایران می‌تواند خود از صادر کنندگان مطرح این گیاه باشد. زنبق‌ها و لاله‌ها هم در ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. به هر حال با یک برنامه ریزی دقیق می‌توان به جوامع محلی از قبال گیاهان بومی سود رساند تا به جای این که آنها این گیاهان را از طبیعت جدا کنند آن را تولید کرده و در اختیار بوم گردشگران قرار دهند. در اینجا به تقویم سفرهای که می تواند برای مشاهده گیاهان در طبیعت مورد استفاده قرار گیرد توجه کنید. سفر به جنوب بلوچستان اسفند و فروردین. کلوت ها اسفند تا اردیبهشت زاگرس جنوبی از کرمانشاه تا فارس نیمه دوم فروردین تا نیمه خرداد. کویر مرکزی فروردین و اردیبهشت و نیز شهریور و مهر که گیاهان در این زمان به میوه می نشینند. آذربایجان اردیبهشت تا تیر، خراسان اردیبهشت تا تیر، البرز مرکزی اردیبهشت تا خرداد، ناحیه خزری فروردین و اردیبهشت و نیز پاییز که رنگ های متوعی از گیاهان قابل مشاهده است.

منبع:

http://biosystematic.persianblog.ir/

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، سیستماتیک گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب: اکوتوریسم و گیاهان , ] [ 23:28 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

جنگلهای شمال ایران یا منطقه رویشی خزری یکی از زیر حوزه های شاخص حوزه پونتیک از ناحیه بزرگ اروپا سیبری است. در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر و دامنه های رو به شمال رشته کوه های البرز در شمال ایران جنگلهای انبوه، سیمای گیاهی غالب را تشکیل می دهند که به نام جنگلهای هیرکانی معروف اند. این جنگلها از آستارا تا گرگان امتداد می یابند و از طرف مغرب تا ارسباران و از طرف مشرق تا جنگلهای گلستان پیش می روند. طول این ناحیه جنگلی در حدود 800 کیلومتر و عرض آن در دامنه های شمال البرز در حدود 20 تا 70 کیلومتر و مساحت آن با لحاظ جنگلهای ارسباران در حدود 3 میلیون هکتار تخمین زده می شود. در زیر به بیان نکاتی از منطقۀ هیرکانی و همچنین تصاویر و نام علمی برخی از عناصر گیاهی شاخص این منطقه در طبقات مختلف ارتفاعی بررسی شده است.

منبع: 

http://masoudazadbakht.blogfa.com/


موضوعات مرتبط: سیستماتیک گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:معرفی منطقۀ هیرکانی و طبقه بندی عناصر گیاهی مهم موجود در آن , ] [ 23:20 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

بیشتر تریلوبیت ها رفته گران یا کف زیان تغذیه کننده از رسوبات بودند که در فصل مشترک آب رسوب یا نقب های کم عمق نزدیک به سطح رسوبات زندگی می کردند. برخی از تریلوبیت ها آشکارا گوشتخوار و به خارهای تیز و زوائدی مجهز بودند که از ضمائم شان به سمت شکم آن ها گسترش می یافت. تعداد کمی از گروه های کامبرین و اوردوویسین چشم های درشت و بدنی باریک و آئرودینامیک به دست آوردند. مورفولوژی و دامنه محیطی و جغرافیایی گسترده این گروه ها پیشنهاد می کند که آنها شناگران فعال و پر تحرکی بوده اند. تریلوبت ها در تمام تاریخچه خود به تمام محیط های دریایی اعم از زیستگاه های کم عمق و پر انرژی رو به ساحل تا زیستگاه های عمیق بی هوازی سازش پیدا کردند.

تریلوبیت ها فسیل های بسیار رایج دوره کامبریان هستند و بقایای آن ها نوعا بیش از 90 درصد فسیل های حفظ شده ی دوره کامبریان را به خود اختصاص می دهد. آن ها در سراسر اوایل اوردوویسین حائز اهمیت بودند اما سهم عددی آن ها در جوامع رو به ساحل به دلیل انشقاق حیات دریایی در اوردوویسین بسیار کاهش یافت. این اتفاق باعث شد که موجودات تغذیه کننده از طریق صاف کردن (مثل بازوپایان بندبند، بریوزوان، زنبق مانندها) گسترش یافته و به سرعت تا چیره شدن در جوامع دریایی تکامل یافتند و این روند در سراسر دوران پالئوزوئیک ادامه پیدا کرد. تریلوبیت ها در سراسر سیلوریان به عنوان جزء اصلی جوامع آب های عمیق تر باقی ماندند. علی رغم کاهش روز افزون فراوانی نسبی شان، تنوع گونه ای در تمام محیط ها از کامبریان تا سیلوریان در تمام محیط ها ثابت بود. این نشان می دهد که تریلوبیت ها تا حد زیادی تحت تاثیر وقایع بزرگ اوایل پالئوزوئیک قرار نگرفتند و همچنین کاهش اهمیت آن ها عمدتا به دلیل افزایش گروه های دیگر بود.

تنوع جهانی تریلوبیت ها پس از به دست آوردن بخش های سخت در خلال انفجار کامبریان به سرعت افزایش یافت و در طول اواخر کامبریان به اوج خود رسید. گرچه یک زیرگروه بزرگی از تریلوبیت ها در طول انشقاق اوردوویسین یک انفجار تکاملی تجربه کردند، تنوع کلی در طول اوردوویسین به تدریج کاهش یافت. انقراض گروهی آخر اوردوویسین این گروه را نابود و از هر ده فرد یک نفر کشت و تنوع جهانی و کلی آن ها را به حدود نصف کاهش داد. خانواده های باقی مانده اساسا آن هایی بودند که در طول اوردوویسین میانی انشقاق یافته بودند. گرچه بیشتر گونه های فون تریلوبت ها یافت می شوند در این دوره به وجود آمدند، تنوع کلی و جهانی در در زوال و کاهش سیلوریان ادامه یافت. تریلوبیت ها تا دوونین یک گروه نسبتا کوچک بودند (غایب از بسیاری از فون های دریایی)، هر چند هنوز هم گاهی اوقات به صورت محلی فراوان بودند. انقراض گروهی آخر دوونین همه موجودات زنده را نابود کرده به طوری که فقط چند گروه معدود باقی ماندند اما تریلوبیت ها را محو کرد. در خلال اواخر پالئوزوئیک تریلوبیت ها مشخصا نادر بوده و به تعداد کمی از وجوه (facies) محدود شدند. آخرین تریلوبیت ها در طول انقراض گروهی بزرگ آخر پرمیان منقرض شدند. 

مترجم: قاسمی


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب: بوم شناسی و تکامل طولانی , ] [ 9:16 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

مکانیزمهای فعال و غیرفعال پیشنهادی جهت توجیه انتقال در آوند آبکش

نظریات مرتبط با انتقال در آوند آبکش را می توان به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم بندی کرد. فرض هر دو نوع نظریه بر این است که بارگیری در منبع و جذب در مخزن مستلزم صرف انرژی است با این تفاوت که نظریات فعال معتقد به صرف انرژی برای فرایند انتقال هستند و حال آنکه نظریات غیرفعال بر این باورند که انرژی، تنها برای حفظ کارایی عناصر غربالی و نه برای تحریک فرایند انتقال لازم است.

یکی از اصلی ترین نظریات فعال آن است که مواد محلول موجود در یک سوی عنصر غربالی، به کمک جریانهای سیتوپلاسمی و حرکتهای دورانی پروتوپلاسم، به سوی دیگر آن حرکت کرده و از طریق برخی مکانیزمهای ناشناخته از خلال صفحه غربالی عبور می کنند. از آنجا که هرگز جریانهای سیتوپلاسمی در عناصر غربالی بالغ و درحال کار رویت نشده است لذا باید این نظریه را مردود دانست. افزون بر این هیچ شاهدی مبنی بر حضور رشته های نازک اکتین، که در عمل جریانهای سیتوپلاسمی در سایر سلولهای گیاهی دخیلند وجود ندارد. مدل فعال اولیه دیگر برای انتقال در آوند آبکش بیانگر آن است که پروتئین P، همانند رشته های نازک اکتین در ماهیچه ها و میکروتوبولها در مژکداران و تاژکداران، قادر است از طریق برخی حرکات دودی و انقباضی، نیروی محرکه لازم برای حرکت مواد محلول را فراهم سازد، هر چند که شواهدی مبنی بر شباهت پروتئینP به اکتین یا توبولین وجود ندارد.

نوع دوم نظریه فعال بر این اعتقاد است که انرژی سبب می شود که مواد محلول از طریق صفحه غربالی، از یک عنصر غربالی به عنصر دیگر راه یابند. براساس تصاویر الکترونی بافت آبکش، این گونه به نظر می رسد که منافذ صفحه غربالی عموماً با کالوز و پروتئین P مسدود می شوند، لذا وجود مکانیزم انتقال فعال مواد محلول الزامی است. اگر به هنگام کار، منافذ صفحه غربالی واقع در بین دو عنصر غربالی بسته شوند، آن گاه مدلهای غیرفعال انتقال بر مبنای جریان توده ای مواد محلول، غیرممکن خواهد بود. اما انسداد ظاهری منافذ صفحه غربالی در این تصاویر، مصنوعی و ناشی از روش تثبیت نمونه می باشد به هنگام کار، منافذ صفحه غربالی واقعاً بازند و بنابراین وجود مکانیزم انتقال فعال مواد حل شونده از صفحات غربالی ضرورتی ندارد.

 

براساس فرضیه جریان فشار، انتقال در آوند آبکش به کمک شیب فشار از منبع به مخزن انجام می گیرد

نظریات غیرفعال انتقال، فرضیات انتشار و جریان فشار را شامل می شوند. انتشار کندتر از آن است که بتوان روی سرعت حرکت مواد محلول مشاهده شده در آوند آبکش تاکید کرد سرعت انتقال در آوند آبکش 1 متر در ساعت است، حال آنکه سرعت انتشار 1 متر در 8 سال می باشد!

از سوی دیگر، فرضیه جریان فشار به عنوان محتمل ترین مکانیزم انتقال در آوند آبکش پذیرفته شده است این فرضیه نخستین بار به وسیله مانچ در سال 1930 ارائه شده و بیانگر آن است که جریان محلول در عناصر غربالی، تحت اثر اختلاف شیب فشار بین مخزن و منبع صورت می گیرد. اختلاف فشار به دلیل انجام بارگیری در منبع و تخلیه در مخزن تداوم می یابد. بارگیری آوند آبکش سبب افزایش فشار اسمزی عناصر غربالی در بافت منبع شده و این امر افت شدید پتانسیل آب را در پی دارد. در پاسخ به این شیب پتانسیل آب آب وارد عناصر غربالی می شود و فشار تورژسانس آن را افزایش می دهد. در انتهای مسیر انتقال، تخلیه موجب کاهش فشار اسمزی عناصر غربالی در بافت مخزن می شود. همزمان با افزایش پتانسیل آب آوند آبکش و برتری آن بر آوند چوبی، آب در پاسخ به شیب پتانسیل آب، آوند آبکش را ترک می کند و این امر، کاهش فشار تورژسانس عناصر غربالی آبکش مخزن را در پی دارد.

اگر در طول مسیر انتقال هیچ دیواره ای وجود نداشت (که وجود دارد) و اگر تمام مسیر انتقال یک جزء غشایی واحد بود آنگاه اختلاف فشار منبع و مخزن به سرعت به تعادل می رسید، اما وجود صفحات غربالی مقاومت مسیر را به شدت افزایش می دهد و منجر به تولید و حفظ اختلاف فشار بین عناصر غربالی منبع و مخزن می شود. از دیدگاه فیزیکی، جریان توده ای درست همانند حرکت آب از درون یک لوله آبرسانی، محتویات عناصر غربالی را در طول مسیر انتقال به جلو می راند. توجه کنید که براساس این مدل، در سرتاسر گیاه مقداری از آب بین مسیرهای تعرق (آوند چوبی) و انتقال ( آوند آبکش) در حال چرخش است.

از بررسی دقیق مقادیر پتانسیل آب در این گونه بر می آید که حرکت رو به بالای آب در آوند آبکش تحت اثر شیب پتانسیل آب از منبع به مخزن صورت می گیرد این حرکات آب، قوانین ترمودینامیک را لغو نمی کند، چرا که حرکت آب بیشتر به کمک جریان جرمی و نه پتانسیل اسمزی، صورت می گیرد. ضمن انتقال مواد از یک لوله غربالی به لوله دیگر، هیچ غشایی قطع نمی شود و مواد نیز با سرعتی معادل سرعت آب حرکت می کنند. تحت چنین شرایطی، فشار اسمزی،  گرچه پتانسیل آب را تحت تاثیر قرار می دهد، اما هیچ نقشی در ایجاد نیروی محرکه لازم برای حرکت آب ندارد. بنابراین حرکت آب در مسیر انتقال بیشتر براساس شیب فشار و نه شیب پتانسیل آب صورت می گیرد. البته بدون هیچ تردیدی انتقال فشاری غیرفعال در مسیرهای طولانی در لوله های غربالی تماماً به مکانیزمهای انتقال فعال دخیل در بارگیری و تخلیه آوند آبکش وابسته است. این مکانیزمهای فعال، مسئول برقراری شیب فشار در اولین نقطه هستند.

پیشگوییهای از مدل جریان فشاری

از آنجا که فرضیه جریان فشاری مورد قبول عموم است، باید در ارتباط با پیشگوییهای مبتنی بر این مدل، به برخی نکات توجه کرد اول آنکه منافذ عناصر غربالی نباید بسته باشند چرا که اگر پروتئین P یا هر ماده دیگر این منافذ را مسدود کند، مقاومت در برابر جریان عناصر غربالی به سرعت افزایش می یابد. دوم آنکه در یک عناصر غربالی واحد انتقال دو جهته واقعی ( یعنی انتقال در هر دو جهت) رخ نمی دهد. جریان توده ای محلول، مانع از انتقال دو جهته می شود، چرا که در یک لوله، محلول تنها می تواند در یک جهت حرکت کند! در آوند آبکش، حرکت دو جهته مواد محلول تنها در دستجات آوندی مختلف یا عناصر غربالی متفاوت میسر است سوم اینکه با توجه به فرضیه جریان فشاری که یکی از نظریات غیرفعال است صرف انرژی زیاد برای انتقال مواد در بافتهای مسیر لازم نیست. در این مسیر، انرژی تنها برای نگهداری ساختمان عناصر غربالی و سلامت غشای سلول لازم است بنابراین چنانچه در بافتهای مسیر، تیمارهایی نظیر درجه حرارت کم، اکسیژن کم و بازدارنده های متابولیکی که فراهمی ATP را کاهش می دهند اعمال شود. نباید انتقال متوقف شود. توجه داشته باشید که در ارتباط با وابستگی مکانیزم انتقال انرژی، دلیلی در دست نیست که مواد بازدارنده، انتقال را از طریق اضمحلال ساختمانی غشا و سلول و نه تنها از طریق کاهش فراهمی ATP متوقف می سازند. سلامت و کارایی غشای سلول برای حفظ مواد محلول در جریان انتقال و باز بودن منافذ صفحه غربالی برای جرکت رو به جلو این جریان لازم است. چهارم آنکه فرضیه جریان فشاری به وجود یک شیب فشار مثبت نیاز دارد بدین منظور باید فشار تورژسانس عناصر غربالی منبع، بیشتر از عنار غربالی مخزن باشد و اختلاف فشار نیز به اندازه باشد که بر مقاومت مسیر غلبه کرده و مواد را با سرعتی معادل آنچه اندازه گیری شده، حرکت دهد.

 

ممکن است مکانیزم انتقال در آوند آبکش بازدانگان با نهاندانگان متفاوت باشد

سلولهای غربالی بازدانگان، از بسیاری جهات مشابه اجزای لوله های غربالی بازدانگان می باشند البته سطوح غربالی سلولهای غربالی نسبتاً غیرتخصصی هستند و به نظر نمی رسد که دارای منافذ باز باشند این منافذ به وسیله غشاهای متعددی که به شبکه آندوپلاسمی صاف مجاور سطوح غربالی متصلند، پر شده اند. قطعاً چنین منافذ با نیازهای فرضیه جریان فشاری تضاد دارد. به هر حال یا این تصاویر الکترونی با مشکلی در فرایند تثبیت همراه هستند و یا مکانیزم دیگری درانتقال بازدانگان ایفای نقش کرده است که شاید شبکه آندوپلاسمی در آن نقش مهمی دارد.

 

                                                                        



موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب: مکانیزم انتقال در آوند آبکش, ] [ 11:48 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

زيست شناسی آب ها را مي توان به دو محدوده ي اصلي تقسيم نمود: لیمنولوژی (آب هايی که در درون خشکی ها و قاره ها قرار دارند) و اقيانوس شناسی (که در مورد دریاها و اقیانوس ها که در بین قاره ها قرار دارند، بحث می کند). اين كتاب به جلبك هاي آبزي در محيط قاره اي متمرکز می شود كه آب آن ها شيرين است جایی که توده های آبی را مي توان در دو گروه عمده قرار داد:1- آب هاي راکد[1] به ويژه در درياچه ها و تالآب ها[2] 2- آب هاي جاري که نهرها و رودخانه ها را در بر می گیرد.

تفاوت بين سيستم هاي راکد و جاري مطلق نيست زيرا در بسياري از آب هاي راکد مانند درياچه ها، جرياني كم اما مداوم از آب را در خود دارند و بسياري از رودخانه هاي بزرگ جريان كمي را در دوره هاي مختلف سال تجربه مي كنند. تفاوت بين اين دو نوع از آب مطلق نيست اما تفاوت عمده ي آن ها  به گونه هاي جلبكي موجود در آن دو مي باشد. زيرا جلبك هاي پلانكتوني در آب هاي ثابت و موجودات كف زي در آب هاي جاري غالب مي باشند. گرچه اين كتاب عمدتا جلبك هاي سيستم آب هاي شيرين رايج مانند رودخانه ها و درياچه ها را مورد بحث قرار مي دهد اما جلبك هاي محيط هاي افراطي تر آب شيرين، محيط هاي شور و نيمه شور و جلبك هاي موجود در برف هم مورد توجه واقع شده است.



[1] lentic

[2] wetlands


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب: محيط هاي آب شيرين , ] [ 11:46 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 12616
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1