قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

به معنای وسیع آن به هر عامل یا ترکیبی از عوامل محیطی اطلاق می‌گردد که باعث شود گیاه نتواند به اندازه توان بالقوه ژنتیکی خود رشد کند. به عبارت دیگر تنش عبارت است از هر گونه تغییر در عوامل طبیعی نسبت به شرایط بهینه رشد گیاه که رشد و نمو را کاهش و یا به طور نامطلوب تغییر داده و موجب کاهش رشد و عملکرد گیاه گردد. در بیشتر موارد تنش به عنوان دور شدن از شرایط معمول زندگی و ایجاد تغییرات و واکنش‌هایی در کلیه سطوح عملکرد در نظر گرفته شده است، این تغییرات قابل برگشت بوده و یا مکن است پایدار باقی بماند.

 

برای ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید:

http://ecology.persianblog.ir/post/165/

 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب: تنش های محیطی, ] [ 11:25 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
این سوال در چندین دوره ی آزمون دکتری مطرح شده و پاسخ آن فقط برای اعضاء قابل روئیت خواهد بود. لطفا به صورت رایگان عضو شوید.

 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:چگونه پتاسیم (در سطح مولکولی) توسط ریشه گیاه جذب می شود؟, ] [ 11:19 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

موضوعات مرتبط: نرم افزار ، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, ] [ 11:11 ] [ حمیدرضا قاسمی ]



پرندگان نوع تكامل يافته خزندگان فلس داري هستند كه در حدود 180 ميليون سال پيش مي زيستند . پرندگان به گروه هاي: 1- گنجشك سانان 2- داركوبان 3- طوطيان - پرندگان شكاري 5- اردكيان و دراز پايان تقسيم مي شوند.

پرندگان استوايي داراي رنگهاي روشني هستند . بعضي پرندگان رنگهاي گوناگوني دارند و بعضي ديگر قادر به پرواز نيستند .مثل:شتر مرغ و پنگوئن. بيشتر پرندگان وحشي هستند. اما بعضي ديگر مثل مرغ ، قناري و ... اهلي و قابل پرورش هستند . پرندگان زيبا را كشته و كمي تر مي كنند يعني مواد داخل بدن آنها را درآورده پوست آنها را خشك كرده و در موزه ها نگهداري مي كنند.

تخمها:پرندگان تخم گذار هستند و براي رشد نوزادان خود تلاش زيادي مي كنند برخي از آنها همچون فاخته تخمهاي خود را در لانه پرندگان ديگر مي گذارند تا پرورش يابند .برخي از پرندگان به خاطر تخم و گوشتشان در مزارع نگهداري ميشوند. بعضي از مردم تخم پرنده اي از جمله كبوتر را باعث باز شدن زبان انسان و بر طرف كردن گرفتگي صدا مي دانند.

پرها : پرها به صورت لايه هاي روي هم روي پوست قرار گرفته اند درست مثل تخمهايي كه روي بام منازل پوشاند ه مي شود. دو نوع پر در پرندگان به چشم ميخورد: پرهاي نرم و سبك و لطيف كه به عنوان پرهاي زيرين شناخته مي شوند و پرهاي بزرگتر و سخت تر مثل پرهاي دم كه براي پرواز مورد استفاده قرار مي گيرد نقش پرها تنها محافظت حيوان از سرما نيست عملكرد اصلي آنها اندازة بدن است عملكرد ديگر پرها ايجاد شكلي نرم و لطيف است كه مقاومت هوارا در هم ميشكند دربدن پرندگان ستون فقرات با پر پوشانده شده است .

پاها: پاهاي پرندگان هم متفاوت است . بعضي بزرگ و بعضي كوچك هستند.و يعضي از پرنده ها حتي دو انگشت يا سه انگشت دارند. كبوترها يي كه در آب شنا مي كنندپاهايي دارند كه انگشتهاي آنها با لايه اي از پوست وصل هستند تا بتوانند آب را كنار بزنند و شنا كنند .كبوتر يا مرغ و مانند اينها سه انگشت در جلو و يك انگشت در پشت پا دارند تا تعادل وزن سنگين آنها برقرار باشد. بعضي از كبوترها تا روي پاهاي خود پر دارند و بعضي ديگرپايي بلند و كشيده دارند اين گونه پاها مربوط به پرندگاني مي شود كه غذاي خود را بايد در جاهاي عميق دريا پيدا كنند پاهاي آنها اين امكان را به آنها مي دهد تا آنها بتوانند در آب بايستند و غذا را منقار كشيده خود تهيه كنند. پا ها در همه جانوران سنگيني وزن را تحمل كرده و باعث جا به جايي جانور مي شود.

منقار: منقار پرندگان داراي شكلهاي گوناگوني است .قرقي منقار خميده اي دارد تا بتواند شكار خود را سريعتر بگيرد . منقارر پرندگان با توجه به تغذيه آنها شكل خاصي دارد. پرندگان دريايي اكثراً منقار بلند وكشيده اي دارند .داركوب منقاري تيز ونسبتاً كشيده دارد تا بتواند سوراخي در روي تنه درخت ايجاد كند. اسكلت براي فهم دقيق چگونگي پرواز پرنده ها بايد به بررسي اسكلت پرندگان و انسان بپردازيم . نخست آنكه اسكلت پرندگان بسيار سبك است درحالي كه اسكلت بدن انسان و ديگر مهره داران وزن عمده بدن را به خوداختصاص مي دهد . پرندگان داراي استخوانهاي تو خالي براي سبك بودن در هوا ماهيچه هاي سينه اي قوي براي بال زدن دارند. در پرندگان استخوانها پر حفره هستند . همين دليل خوب پرواز كردنشان است . چنين استخواني علاوه بر استحكام زياد بدن رانيز سبك مي كند. اندامهاي پرواز استخوانها به دليل سلولها ي هوا متخلخل (سوراخ )هستند .وزايده هاي دارند كه مثل برج در هواپيما عمل مي كند . استخوانها ي جناغ به گونه اي است كه هوا را مي شكافد. كار عضلات سينه بسيار دشوار است .اين عضلات باعث به جلو راندن پرندگان درپرواز مي شود و مي تواند در پرندگان قوي بقيه ي بافتها ي عضلاني باشد. ماهيچه هاي كم قطر تري بر مقاومت تند در مقابل هوا مي افزايد . عضلات سطحي يا پوستي كنترل حركت پرها را در دست دارند. عضله هاي ضخيم تري اطراف گردن و عضوها و ماهيچه هاي اطراف آخرين مهره به شكل بشقابي هستند و پرهاي دم به آن چسبيده است . استخوان هاي بال چندان تفاوتي با استخوان هاي بازوي انسان ندارند.

 

انواع جفت گیری در پرندگان

۱ - طريقه مونوگامي Monogamy
در اين طريقه كه اكثر پرندگان هنگام جفت‌گيري به آن عادت دارند، پرنده نر فقط با يك پرنده ماده جفت‌گيري نموده، بعد از جفت‌گيري، نر و ماده با هم زيست مي‌نمايند. در اين حالت در زمان تخمگذاري و ظهور جوجه‌ها و بزرگ كردن آنها پرنده نر به پرنده ماده كمك و همراهي مي‌نمايد ولي در صورتي كه يكي از جفتها از بين و يا در نتيجه حمله رقبا از قلمرو خارج گردد، جفت‌گيري با پرنده ديگر انجام مي‌گيرد

۲- طريقه پلي‌گامي Polygamy
در اين طريقه پرنده نر به يك پرنده ماده اكتفا نكرده، هنگام جفت‌گيري چندين پرنده ماده را براي خود انتخاب مي‌نمايد. گاهي اتفاق مي‌افتد در بين پرندگاني كه مونوگام هستند اگر نسبت پرنده ماده
بيش از پرنده نر باشد، سيستم مونوگامي حالت خود را از دست داده و يك پرنده نر با چند پرنده ماده جفت‌گيري مي‌نمايد.

3- طريقه درهم و برهم Promiscuite

در اين روش پرنده نر و ماده، بدون هيچ‌گونه ارتباط قبلي با يكديگر جفت‌گيري مي‌نمايند و مدت زماني كه آنها با هم بسر مي‌برند متفاوت است. گاهي نر و ماده بعد از آنكه آخرين تخم گذاشته‌اند و يا پس از خروج جوجه‌ها از هم جدا شده و گاهي تا پايان زمستان با يكديگر بسر مي‌برند. در بعضي گونه‌ها ديده شده كه پرنده نر براي جفت‌گيري بعدي نيز همان پرنده ماده را انتخاب نموده است در حالي كه در پرندگاني كه چندين بار در سال تخمگذاري مي‌نمايند، ممكن است در تمام دفعات با هم بوده و يا تغيير جفت بدهند .

 

آواز پرندگان

 

پرنده ها در هر محیطی که باشند، صدای آنها به گوش می رسد. آنها آواز خود را طوری تغییر می دهند که در محیط زندگیشان به خوبی شنیده شود. آواز یک پرنده میزان قدرت، سلامت و هوشیاری او را نشان می دهد، چون خواندن به انرژی نیاز دارد. تنها پرندگان قوی می توانند آوازی بلند و مداوم بخوانند و در عین حال مراقب باشند که طعمه درندگان نشوند. به نظر می رسد که بلندترین آواز جهان پرندگان متعلق به مرغ شاخه نشین ( Superb Lyrebird ) باشد. آواز بوتیمار هم یکی از بلندترین آوازهاست. علاوه بر این صدای بوتیمار تا فاصله زیادی از محل سکونت او شنیده می شود. بوتیمار شب و روز آواز می خواند به این امید که یک ماده به قلمرو او بیاید.
اما بدون شک صدای کاکاپو ( نوعی طوطی ساکن نیوزلند، Kakapo ) از آواز همه پرندگان بیشتر پیش می رود. ترفندی که او برای تقویت صدای خود به کار می برد، بی نظیر است. او ابتدا با پاهای خود چاله ای حفر می کند. سپس در این گودال می نشیند و هوا را به درون کیسه های هوای خود می کشد تا آنها را به آرامی پر کند. وقتی این کیسه ها پر از هوا می شوند، حجم آنها دو برابر می شود. سپس پرنده شروع به خواندن می کند. صدای او تا شش کیلومتر دورتر به گوش می رسد. کاکاپو ممکن است بیش از سه ماه هر شب برای پیدا کردن جفت آواز بخواند.
پرنده ها صدایی را ترجیح می دهند که در محیط زندگی آنها تا مسافت دورتری شنیده شود. در جنگل صدا به درختان برخورد می کند و توسط برگ ها جذب می شود. در چنین شرایطی یک آوای کوتاه و یکنواخت بهترین سیگنال است. اگر پرنده دیگری یک بار آن را بشنود، می تواند صبر کند تا آواز دوباره تکرار شود؛ و اگر بخواهد می تواند به راحتی آن را دنبال کند و به خواننده آواز برسد. برخی پرنده های ساکن نواحی جنگل از صداهای زیر استفاده می کنند، چون این صدا پس از برخورد با زمین و درختان تغییری پیدا نمی کند. پرنده هایی که در دشت ها زندگی می کنند، صداهای وزوزی ( Buzz ) را ترجیح می دهند. زیرا چنین صدایی در یک ناحیه باز مانند دشت، چمنزار یا ساوان، تا فواصل بسیار دور شنیده می شود.
آب جاری در رودخانه و جویبار سر و صدای زیادی ایجاد می کند و باعث می شود که صداهای دیگر به راحتی تشخیص داده نشود. اردک های آبی رنگ نیوزلند برای غلبه بر این مشکل، از آواهایی با فرکانس بالا استفاده می کنند.
شاید دیده باشید که بیشتر پرندگان قبل از شروع آواز، روی مکانهای بلند می روند. این کار برای آنست که صدایشان بهتر شنیده شود. وقتی پرنده از بالای یک درخت، یا روی نرده حیاط آواز بخواند، صدایش تداخل کمتری با موانع موجود در محیط پیدا می کند.
دسته ای از چکاوک ها راه عجیبی برای این کار پیدا کرده اند. چکاوک در آسمان اوج می گیرد و پس از مدت کوتاهی توقف، ناگهان خود را به سمت پایین رها می کند. در همین حال شروع به آواز خواندن می کند.
به هر حال هر گونه ای راه حلی برای خود یافته است، اما به راستی چه پیامی با این آواز منتقل می شود که ارزش صرف این همه انرژی را دارد؟ خواندن آواز خطرناک هم هست، چون ایجاد این همه سر و صدا توجه شکارچی ها را به سوی پرنده جلب می کند.
آواز پرنده دو هدف اصلی دارد: دفاع از قلمرو و جفت یابی.
بیشتر اوقات این پرنده نر است که آواز می خواند. اگر پرنده نر قلمرو خوبی داشته باشد، می تواند یک جفت مناسب پیدا کند و با موفقیت زاد و ولد نماید. پرنده حدود قلمرو خود را با آواز خواندن در آن مشخص می کند. این آوازها معمولا ساده و کوتاه هستند. پرنده های همسایه آواز همدیگر را می شناسند و تا وقتی که هر کس در محدوده خودش باشد، مشکلی پیش نمی آید. اما یک آوازخوان بیگانه یعنی یک تهدید برای قلمرو، پس باید با یک آواز قوی به او نشان داد که اینجا صاحب دارد.
غالبا پرنده در بین آواز خود سکوت می کند و منتظر می ماند تا جواب بشنود. او از این راه می تواند متوجه شود که مهاجمی وارد محدوده او شده یا نه. بعضی از گونه های پرندگان، برای دور کردن دشمن روش بسیار جالبی را به کار می گیرند. آنها چند نوع آواز مختلف را با هم اجرا می کنند. پرنده تازه واردی که آوازها را می شوند، فکر می کند در این ناحیه پرندگان زیادی زندگی می کنند و در نتیجه سهم او از منابع غذایی موجود ناچیز است. پس ترجیح میدهد به دنبال محل دیگری برود.
اما پرنده نر وقتی بخواهد توجه ماده ها را جلب کند، آوازهای طولانی و پیچیده می خواند. ماده ها آواز را می شنوند، اما معمولا جوابی نمی دهند. آنها پیش از آنکه تصمیم خود را بگیرند، چندین روز وقت صرف می کنند و آواز نرهای مختلف را می شنوند. نرهایی که آوازهای پیچیده تری بخوانند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. علاوه بر این نرها هر چه آوازهای بیشتری بدانند، امکان موفقیت آنها نیز افزایش می یابد.
باسترک قهوه ای ( Brown Thrusher ) در آوازخوانی رکورد دار است. او بیش از دو هزار آواز مختلف اجرا می کند. سعد ( Sedge Warbler ) نیز می تواند آوازهای طولانی و پیچیده ای بخواند. امکان ندارد سعد نر در طول عمر خود آوازی را دوبار به طور یکسان اجرا کند. هر آواز او تقریبا از ۵۰ جزء تشکیل شده است که ترتیب و انتخاب آنها دائما تغییر می کند.
سسک های مرداب ( March Wren ) برای تصاحب بهترین باتلاق با هم رقابت می کنند. این پرنده ها بومی مناطق غربی آمریکا هستند. تعداد مرداب های این نواحی محدود است. پرنده نر آواز می خواند و پس از آن مدتی مکث می کند تا آواز پرنده رقیب را بشنود. نری که پیچیده ترین آواز را بخواند، بیشتر از همه مورد توجه ماده هاست و زودتر از بقیه جفت یابی می کند. جالب است بدانید که وقتی سسک ها از مهاجرت برمی گردند، نرها آنقدر آواز می خوانند تا یک جفت مناسب برای خود پیدا کنند. اما پس از جفت یابی پرنده نر ناگهان آواز خود را عوض می کند و فقط یک آواز ساده و کوتاه اجرا می کند تا محدوده قلمرو خود را مشخص کند.
برخی گونه ها برای گسترش دادن آوازهای خود از صدای سایر پرندگان تقلید می کنند. مشهورترین مقلدان در دنیای پرندگان، چکاوک مرداب، مرغ مقلد، مرغ مینا، سار، مرغ آلاچیق و سینه سرخ آفریقایی هستند. سارهای اسکاتلند صدای گوسفندان را تکرار می کنند، در حالی که گروهی دیگر از سارها در منطقه اکسفورد انگلستان از موتور اتوبوس تقلید می کنند.
پرنده ای که در شکل زیر می بینید مرغ شاخه نشین ( Superb Lyrebird ) نام دارد و در جنگلهای متراکم استرالیا زندگی می کند. او می تواند آواز دوازده گونه دیگر را تقلید کند. وقتی دانشمندان در حال فیلمبرداری از محل زندگی او بودند، او صدای دوربین را یاد گرفت و تعجب همه را برانگیخت. عجیب تر آنکه این پرنده می تواند صدای اره برقی و بوق ماشین را هم تقلید کند.
چکاوک مرداب در زمستان به آفریقا مهاجرت می کند و در تابستان به اروپا بازمی گردد. او علاوه بر آواز پرنده های اروپایی، آواز بسیاری از پرندگان آفریقایی را هم یاد می گیرد. چکاوک آواز ۷۰ نوع پرنده مختلف را می آموزد و تکرار می کند. پرنده ماده با شنیدن این آوازها می فهمد که او به کدام ناحیه از آفریقا مهاجرت کرده و به احتمال قوی، نری را انتخاب می کند که به همان ناحیه ای رفته که خود او زمستان را در آن گذرانده است.
اگرچه در بیشتر گونه ها پرنده های نر آواز می خوانند، اما گاهی ماده ها نیز هنرنمایی می کنند. گونه ای پرنده ساکن دامنه های آلپ شناخته شده است که در آن، پرنده ماده برای جلب توجه نرها آواز می خواند. جفت گیری با نرهای متعدد، برای او یک مزیت محسوب می شود؛ چون بعدا همه آنها در پرورش جوجه به او کمک می کنند.
یک نمونه دیگر، توکای بال قرمز است. توکای ماده در فصل زاد و ولد دو نوع آواز می خواند. یک آواز را برای برقراری ارتباط با جفت خود به کار می برد، ولی آواز دیگر را فقط وقتی می خواند که ماده های دیگر نزدیک شوند. به نظر می رسد آواز دوم نوعی هشدار به پرنده مهاجم باشد.
سینه سرخ اروپایی هم جزو این دسته از پرنده ها محسوب می شود. در زمستان پرنده نر و ماده با هم آواز می خوانند، زیرا هر یک از آنها قلمرو جداگانه ای دارند. این کار به آنها کمک می کند تا در زمستان ( که ذخایر غذایی کم است. ) خوراک کافی داشته باشند.
از این دسته مثال ها فراوان یافت می شود. شگفتیهای آواز پرندگان به حدی است که برای کشف آن سالها تحقیق و مطالعه لازم است. نکته مهم اینست که آواز پرندگان نه تنها زیباست، بلکه نقش مهمی در ادامه بقا آنها دارد.
بهترین زمان برای شنیدن آواز پرندگان، سپیده دم است. در تمام نقاط جهان، از جنگلهای استوایی گرفته تا نواحی شمالی اروپا، آوای پرندگان در سپیده دم بیشتر از سایر اوقات شبانه روز شنیده می شود. معمولا این پرندگان نر هستند که آواز می خوانند، اما به راستی چرا؟ هنگام سحر معمولا نسیم ملایمی می وزد. سر و صدای سایر جانوران نیز آغاز نشده است. پس صدای پرنده تا دور دست ها به خوبی شنیده می شود. آوازی که صبح خوانده می شود، ۲۰ مرتبه مؤثرتر از آواز نیمروز است. علاوه بر این، پرنده در این موقع روز نمی تواند کار دیگری انجام دهد. هوا هنوز روشن نشده و حشرات به سختی دیده می شوند. بسیاری از حشرات هم به خاطر خنکی هوا ترجیح می دهند روی زمین بمانند. پس شکار کردن مشکل است.
وقتی پرنده ای بعد از گذراندن یک شب سرد ( که در آن هیچ چیز نخورده است. ) آواز می خواند، نشان می دهد که بسیار قوی است. شاید می خواهد با آواز خواندن خود به پرنده های ماده بگوید: " من از نظر جسمی توانایی لازم برای جفت گیری را دارم ". پرنده نر با تمام توان چهچه می زند تا ثابت کند آنقدر انرژی دارد که می تواند مقدار زیادی از آن را صرف کار بیهوده ای چون آواز خواندن کند. بیشتر پرنده های ماده هم هنگام سحر در آشیانه خود هستند و می توانند آواز او را بشنوند.
اگر پرنده ی ساکن قلمرو همسایه در طول شب شکار شده باشد یا به هر دلیل مرده باشد، صدای او شنیده نمی شود. پس می توان قلمرو او را تصرف کرد و غذای بیشتری به دست آورد. بنابراین سپیده دم زمان بسیار مناسبی برای آواز خواندن است.
اما این فقط یک روی سکه بود. روی دیگر چندان جالب نیست. فرض کنید یک شکارچی گرسنه هستید و در طول شب خوراک کافی پیدا نکرده اید. صبح در حال جستجو برای پیدا کردن طعمه اید. ناگهان صدای پرنده ای را می شنوید که روی درختی در نزدیکی شما مشغول آواز خواندن است. پرنده سرگرم نغمه سرایی خود است و توجه چندانی به اتفاقات دور و برش ندارد. دیگر چه می خواهید؟ همه شرایط برای سیر شدن شما مهیاست. پس اگر آواز پرنده ای برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، می توان گفت پرنده بسیار زیرکی است. چون می تواند خود را از چنگال شکارچیانی که در کمین هستند، در امان نگهدارد. این یعنی یک امتیاز دیگر برای جلب توجه ماده ها!
اما مشکل دیگری هم هست. همه می خواهند سر صبح آواز بخوانند. باید برای پیروز شدن رقابت کرد. دردسر وقتی بیشتر می شود که آواز دو پرنده همسایه شبیه هم باشد. در جنگلهای بلوط کالیفرنیا دو پرنده زندگی می کنند که همین شرایط را دارند. آنها راه حل خوبی برای این مسئله یافته اند. ساعت اول صبح به آواز خواندن پرنده اول اختصاص دارد. پرنده دوم صبر می کند تا نوبت او برسد. ساعت بعد، زمان آواز پرنده دوم است. این روند تا پایان سپیده ادامه پیدا می کند. همیشه رقابت کردن بهترین راه نیست.


منبع:
 

موضوعات مرتبط: جانوری، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب: درباره پرندگان , ] [ 14:9 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 

پستانداران بر اساس شیوه رشد جنین به سه گروه تقسیم می شوند.

پستانداران تخم گذار : ( از قبیل اکیدنه وپلاتی پوس ) این پستانداران مانند اجدادشان خزندگان، تخم می گذارند ولی نوزاد خود را شیرمی دهند.

پستانداران کیسه دار : ( از قبیل کانگارو، کوالا، گلایدر، گرگ تاسمانی ) این پستانداران زنده زا هستند ولی به علت نبودن جفت دررحم، جنین پس ازشکل گیری، ازدستگاه تناسلی مادر بیرون می آید و درکیسه ایکه در زیر شکم یا بین پاها قرار دارد مستقر می شود و دوران جنینی خود را در آن می گذارند.

پستانداران جفت دار : ( تمام گونه های پستانداران ایران ) این پستانداران زنده زا هستند و جنین در رحم به وسیله جفت با بدن مادر ارتباط دارد.    

به طور کلی پستانداران دارای اکثر ویژگی های زیر هستند :

  • اسکلت استخوانی دارند.
  • بچه زا هستند.
  • نوزاد خود را با پستان شیر می دهند.
  • بدنشان از مو پوشیده شده است.
  • چهار دست و پا دارند که هر کدام 5 انگشت دارد.
  • خونگرم اند ( در هوای گرم و سرد درجه حرارت بدنشان ثابت است ).
  • آرواره پایین به جمجمه متصل است ( قادرند غذا را بجوند ).
  • مغز بزرگ و پیشرفته ای دارند و قدرت یادگیری در آنها زیاد است.

 

خصوصیات فوق در بسیاری از پستانداران مشاهده می شود. ولی در اندام برخی از پستانداران جهت تطابق با محیط تغییراتی ایجاد شده است. برای مثال در خفاش ها دست ها به منظور پرواز به صورت بال درآمده اند. در فک ها که آبزی هستند پاها به صورت باله شنا تغییر شکل یافته است. نهنگ ها و دلفین ها فاقد مو، لاله گوش و پا هستند و دم به صورت باله ای پهن و افقی درآمده است ( ولی مانند سایر پستانداران خونگرم هستند، بچه می زایند و نوزاد خود را در آب پستان شیر می دهند و برای نفس کشیدن به سطح آب می آیِند).

در سم داران به منظورسرعت بیشتر دردویدن تعداد انگشتان کاهش یافته، به طوری که درگورفقطیک انگشت که ناخن آن به صورت سم درآمده است وجود دارد. در بعضی از پستانداران نظیر برخی خفاش ها، خارپشت ها ویا جوندگانی نظیر اشگول برای جلوگیری از اتلاف انرژی، دمای بدن در فصل سرما به شدت کاهش می یابد و حیوان در حالتی شبیه بیهوشی به خواب زمستانی فرو می رود.

پستانداران در فرآیند تکامل پیشرفته ترین موجودات هستند و از تنوع، شکل، رنگ و الگوهای رفتاری از سایر رده های حیوانات متمایز و برترند. پستانداران خود را با محیط های مختلف کاملاً تطابق داده اند. از قطب شمال تا مناطق گرم استوانی وجود دارند و از بهترین تکنیک های شنا، دویدن و پرواز برخوردارند.

 

منبع:

 http://www.irandeserts.com


موضوعات مرتبط: جانوری، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب: مشخصات پستانداران , ] [ 14:6 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
[ یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:سوالات و پاسخ های کنکور سراسری, ] [ 8:36 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 گونه هاي فعال اکسيژن و تنفس گياهي (Reactive Oxygen Species (ROS) and Plant Respiration)

گونه هاي فعال اکسيژن نتيجه اجتناب ناپذير تنفس هوازي است. هنگامي که اکسيدازهاي انتهايي (سيتوکروم c اکسيداز و اکسيداز جايگزين) با اکسيژن واکنش مي کنند، چهار الکترون منتقل شده و آب توليد مي شود. در هرحال، گهگاه اکسيژن مي تواند با ديگر اجزاء انتقال الکترون واکنش کند. اما در اين حالت، فقط يک الکترون منتقل مي شود و به توليد آنيون سوپراکسيد (O2-) منجر مي شود. تخمين زده مي شود که در بافت هاي گياهي يک تا دو درصد اکسيژن مصرف شده به تشکيل آنيون سوپراکسيد منجر مي شود (1998Puntarulo et al,). در بين واکنش هاي متنوع ممکن، سوپراکسيد به پراکسيد هيدروژن، راديکال هاي هيدروکسيل و ديگر شکلهاي فعال اکسيژن که همه آنها مي توانند از راه هاي گوناگون باعث آسيب ديدگي و خسارت شوند، تبديل مي شود. زنجيره هاي جانبي پروتئين تغيير يافته و حتي محور اصلي ممکن است شکسته شود. به عنوان مثال، اسيدهاي چرب سيرنشده موجود در ساختمان ليپيدهاي غشاء مورد هجوم واقع شده، مشتقات پراکسيد تشکيل شده و سرانجام به شکسته شدن محور اصلي اسيد چرب ختم مي شود. در نهايت، شکلهاي فعال اکسيژن با مولکول DNA واکنش کرده و باعث جهش مي شوند.


موضوعات مرتبط: تکوین گیاهی، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 18 فروردين 1391برچسب: گونه هاي فعال اکسيژن و تنفس گياهي (Reactive Oxygen Species (ROS) and Plant Respiration), ] [ 17:44 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 رنگدانه ها و مواد آروماتيك در گلها و ميوه ها ،حشرات ، پرندگان و ديگر حيوانات را جذب ميكند كه گلها را تلقيح كرده يا ميوه ها را پراكنده كند ((zoochory. از آنجاببكه دو طرف شراكت (گياهان و جانوران) از اين رابطه سود مي برند (عمل جذب كنندگان بعنوان همزيست). رنگ گلها (گلبرگ، بساك،دانه گرده) ميوه ها از رسوب تركيبات رنگي در غشاهاي زيستي (كارتنوييد ها) و ديواره هاي سلولي (فلوبافنهاي قهوه اي ،ملانين سياه) و از رنگدانه هاي قند دار محلولدر خود رنگ به چندين عامل بستگي دارد:

  1-نوع ساختار كروموفور(شكل 15-1)ساختار فلاون در فلاونوييدها ، ساختار بتايين دربتاسيانين و بتازانتين ها               

  2 - نوع جانشيني در ساختار پايه

 3-  كمپلكس ممكن باند شده به Fe+3 و AL+3

4 ـ pH شيره گياهي

به اين ترتيب درجات متفاوت رنگ بين دامنه اي از كرم،زرد ، زرد كمرنگ ، قرمز، آبي و ارغواني غليظ تغيير ميكند (جدول 5ـ1).نشانهاي شهد ماوراء بنفش بر روي گلها به وسيله همنوپتران و برخي از ديپترا (دوبالان) قابل   تشخيص است. پرندگان با رنگهاي روشن و ماوراء بنفش منعكس شده توسط لايه هاي مومي سطح ميوه هاي خاصي جذب مي شوند .مواد آروماتيك حشرات ، پرندگان و پستانداران را به سوي گلها و ميوه ها دقيقاََ وقتي كه گلها باز ميشوند و ميوه ها مي رسند، جذب مي كند. انتشار عطر معمولاََ با فعاليتهاي روزانهَ حيوانات گرده افشان (پروانه ، زنبور) يا ميوه خواران هم زمان است (شكل 16-1).انتشار عطر يا بو به وسيله گياهان پيامي براي آمادگي جهت گرده افشاني است. بوهاي منتشر شده تقريباََ هميشه مخلوطي از متابوليت هاي ثانويه گياهي است به ويژه منوترپنها (روغنهاي اترال) الكلهاي زنجيري ، كتونها ، اترها ، اسيدهاي چرب، آروماتيكها (وانيلين،يوگنول) ،آمين ها و مشتقات ايندولها .  يك مورد غير معمول گرده افشاني با جذب فوق العاده ويژه گرده افشانها توسط گونه هاي Ophrys  وجود دارد. ترپنوييد هاي حلقوي ساطع شده از گلهاي اركيد فرومونهاي جنسي زنبورهاي وحشي را تقليد مي كنند.حركات جماع نرهاي گول خورده انتقالات پيچيدهَ دانه گرده به كلاله را با موفقيت فراهم ميكند. 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 18 فروردين 1391برچسب: جذب گرده افشانها و پراكند گي ميوه ها توسط حيوانات, ] [ 17:33 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

گياهان مواد وترشحات متنوعي توليد مي كنند كه به طور منظم اثراتي را وقتيكه توسط ديگرگياهان،ميكرواورگانيسمها يا حيوانات جذب مي شوند،اعمال مي كنند. به طور طبيعي مواد بيو اكتيوي وجود دارند كه به عنوان ecomones يا Infochemicales شناخته مي شوند ونقشهاي مهمي در ايجاد انتقال پيامها،شناسايي،دفاع،ممانعت وتوليد سم بازي مي كند. برخي از اين عوامل فقط به صورت برون گونه اي به عنوان آتوتوكسين،ممانعت كننده در جوانه زني وبه عنوان فرومونها(جذب كننده وعلايم جاده اي)عمل مي كنند. درصورتيكه گروه ديگركه Allelochemicales ناميده مي شوند، برديگر گونه هاي گياهي،ميكرواورگانيسمها وحيوانات اثر مي كند. گروهي از اينفوكمكالها كه Allelomones ناميده مي شوند، فقط براي اورگانيسمهاي توليدكننده مفيد هستند،Kairomones گروه ديگري هستند كه فقط براي مصرف كنندهها مفيد هستند و Synomones براي دو طرف (شركا) مفيد هستند. طبيعت اغلب واكنشها نا معلوم ونسبتا پيچيده است،بنابراين مشكل است كه اثرات مواد بيواكتيورا بدون ابهام وصريح طبقه بندي كنيم. درك صحيح ما از واكنشهاي شيميواكولوژيكي براي فهم مااز فرايندهاي اكوسيستم وبراي پيشرفت اكولوژيكي دراندازه گيري درست بقا گياه لازم است.مواد بيواكتيو گياهي اغلب مواد واسطه يا محصولات نهايي متابوليسم ثانويه است. بنابراين آنها به عنوان مواد ثانويه گياهي معرفي مي شوند.آنها به صورت زيستي از پيشروهاي حاصله از متابوليسم اوليه سنتز شده اند. (شكل1-12)مهمترين راههاي سنتزي آنهايي هستند كهاز متابوليسم قند وچربي از طريق استيل كوانزيم آ،موالونات،ايزوپنتنيل پيروفسفات بهترپنوييد و استروييدها،از متابوليسم آمينواسيد و قند از طريق اسيد شيكميك وراه استات پلي كيتيد به تركيبات فنولي ومشتقاتشان(مثلافنيل پروپانها،فلاونوييدها،تاننها،موادگوناگون گلسنگ)واز طريق آمينو اسيدها به الكالوييدهامنتج مي شود. تخمين زده مي شود كه صد هزار مواد طبيعي اكوبيوشيميايي فعال وجود دارند. جدول(3-1) خلاصه اي از مهمترين گروههاي موادوانتشار(پراكندگي)تاكسونوميك آنهافراهم مي كند. تنوع موادثانويه گياهي درطول فيلوژني گياهي افزايش يافت ودر اثر فعل وانفعالات با پارازيتهاي ميكروبي وحيوانات مصرف كننده كامل شد. از آنجاييكه متخصصين مكررا درموردتمام انواع مواد دفاعي و توكسينهاي به توافق رسيده اند،تغييرات يا سنتز مواد جديد بايستي به طور مداوم پديدار شود. اين سازگاريهاي طبيعي در مدت نسبتا كوتاهي رخ مي دهد.اينها بديهي است كه پراكندگي شيميواكوتيپهاي متفاوت و اكوتيپهاي قابل تشخيص شيميوتاكسنومي(مثل تفاوتهاي بين عطر گونه هاي متفاوت لامياسه)قابل ملاحظه است.

   تركيبات عمومي فنيل پروپان (رزينها، ليگنين شكل 14-1)مشتقات فنولها (تاننهاي غليظ شده) و فلاونوييدهاي اولين مواد دفاعي شيميايي بودند كه استخراج شدهاند.(شكل13-1)طيف مواد طبيعي به ميزان زيادي با محصولات رده استات-موالونات افزايش يافت وقتي كه آنژيواسپرمها (نهاندانگان) تكامل يافتند و فرمهاي علفي پديدار شدند. كميت (اندازه)اينفوكمكالها در گياهان بين بافتها ، اندامها و حتي سلولهاي افراد متفاوت است. (عناصر ترشحي و تانن ايديوبلاستها) آنها در طول پيشرفت گياه و فصول متفاوت تغيير مي كنند. غلظت مواد بيوژنتيك گياهي ممكن است به ميزان قابل ملاحظه اي در طول روز يا حتي ساعت تغيير كند (نوسان كند). حالات غذايي گياه و اثرات ايجاد كنندهاي استرس متفاوت باعث تغيير قابل ملاحظه اي در كميت و تركيب (جدول 4-1)  infochemical ها شده كه به نوبه خودفرايند هاي اكوسيستمها را تحت تاثير قرار مي دهد. حشرات بيشتر به گياهان استرس ديده و گياهاني كه به قدر كافي ذخيره نيتروژن دارند حمله مي كنند ، گياهان اساساًَ با افزايش توليد مواد دفاعي پاسخ مي دهند.

 روابط بيشمار از طريق انتقالات شيميايي بين ارگانيسم ها عمل مي كننذ. بنا بر اين تعدادي از وسيعترين و مهمترين پديده ها در زير توصيف ميشوند:


موضوعات مرتبط: اکولوژی، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 18 فروردين 1391برچسب: واكنشهاي شيميايي توسط مواد بيواكتيوگياه تغيير مي كند, ] [ 17:31 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 تكنيك Inter-simple Sequence Repeats (ISSRs)  براي ارزيابي تنوع ژنتيكي و ارتباط خويشاوندي در گونه خارشتر مديترانه ايي كه متعلق به دو جنس Sulla  و Hedysarum است، طراحي شده است. اينها يك ميراث (حوضچه ژني) فيتوژنتيك مهم را كه قادرند توليد علوفه را در مناطق خشك و نيمه خشك افزايش دهند‏، تشكيل مي دهند. هشت پرايمرISSR، 96 ماركر چندشكلي توليد كردند و چند شكلي فراواني  را بين گونه هاي مطالعه شده نشان دادند. نتايج اين ارتباطات  ژنتيكي، يك جدايي را درHedysarum membranaceum  و Hedysarum aculeolatum از گونه Sulla. نشان داد. به هر حال Hedysarum humile يك شباهت مولكولي  و يك پايه ژنتيكي مشترك با تاكسون Sulla نشان داد. علاوه براين، همسو با تاكسونومي ظاهري، دو گونه Sulla capitata و Sulla spinosissima از لحاظ مولكولي نيز از هم جدا هستند. در تونس دو گونه Sulla pallida  شمالي و S. spinosissima در جنوب به نظر مي رسد كه از لحاظ مولكولي بسيار به  هم نزديك باشند و اين نزديكي تلويحا برنامه هاي اصلاحي در زاد و ولد به ويژه در نواحي خشك و نيمه خشك به منظور به دست آوردن محصولات علوفه ايي در نواحي حاشيه ايي پيشنهاد مي كند. به هر حال شباهت هاي زياد نشان مي دهد كه دو گونه  Sulla coronaria - تنها گونه Sulla كشت داده شده- و Sulla flexuosa  مي توانند براي افزايش محصول علوغه اي مورد بهره برداري قرار بگيرند. 


موضوعات مرتبط: سلولی و مولکولی، ژنتیک، ،
برچسب‌ها:

این مطالعه آزمایش می کند که آیا پوشش گیاهی و خاک های نمونه برداری شده در اراضی سوخته و قطعه قطعه شده و تشکیل دهنده دورنمای کشاورزی نزدیک کلیسای بلیز هند به عنوان تابعی از وضعیت برداشت محصول و فاصله تا جنگل قدیمیتر تغییر می کند يا خير. روش های تبدیل چند پاسخه (MRPPs) نشان داد که ترکیب گونه ای ( تراکم گونه های چوبی، پوشش گونه های علفی) به طور معنی داری بین تمام تیمارها (چوبی ‍‍P= 0.006 علفیP= 0.0001  ) و بین گروههای فاصله ای (چوبی P= 0.03 ، علفی 0.002 P= ) متفاوت است. فراوانی شکلهای علفی و همچنین تفاوت بین گروههای فاصله ای (MANOVA: P= 0.04)، با بالا رونده (P=0.03) و نیام داران (P=0.008 ) در فاصله های بیشتر از جنگلها رایجتر است. عناصر غذایی ماکرو خاک (P،K ) به طور معنی داری در اراضی آیش بلند مدت نسبت به زمین های در حال استفاده به دلیل توقیف تولید مجدد پوشش گیاهی بیشتر است.  اما آمونیوم و  نیتروژن به طور معنی داری در اراضی دورتر از جنگلهای قدیمی تر کمتر استP<0.05)  ANOVA دو طرفه). علی رغم این تفاوتها در ویژگیهای خاک و پوشش گیاهی، تفاوتهای معنی داری در تنوع گونه ای (غنای گونه ای، برابري) یا ساختمان پوشش گیاهی (تراکم چوبی ها، فراوانی، سطح مقطع) به عنوان تابعی از فاصله تا جنگل P<0.05)  ANOVA دو طرفه) وجود نداشت که به احتمال زیاد ازورود بذر از زیستگاههای دارای توالی اولیه احاطه کننده ناشی می شود. این مطالعه نشان می دهد که تغییرات ساختمان دورنما ممکن است بر فرایندهای اکولوژیکی مثل توالی در دورنماهای گرمسیری تکه تکه شده اثر گذاشته و تاکید می کند که لازم است تحليل ماتريس دورنما به عنوان یک زیستگاه نامهربان و بدون سیمای ویژه را رد کنیم و اثرات کیفیت ماتریس و ناهمگونی را شناسایی و ترکیب کنیم. 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:

ديواره گياهي به رسوباتي عمدتا پلي ساكاريدي اطلاق مي شود كه بر روي سطح بيروني غشاي سلولي قرارگرفته است. طبيعتا اولين سلول هايي كه ابتدا به وجود آمده اند، فاقد ديواره بوده اند و كسب ديواره در دوران تكامل اتفاق افتاده است. در دوران تكامل براي اولين بار، ديواره در باكتر ها شكل گرفته است. اين ها داراي ديواره هاي پپتيدوگليكاني بوده يعني از پروتئين و پلي ساكاريد ساخته شده و نحوه تشكيل ديواره در باكتري ها به صورت درون رو يا سانتري پت است. مواد وراثتي ابتدا دوبرابر شده، سپس بين دو سلول حاصله تقسيم مي شود. در باكتري ها تقسيم به صورت مستقيم (آميتوز) است. يعني ابتدا مواد وراثتي به نقطه معيني از ديواره متصل شده و پس از همانندسازي ديواره بين دو مولول وراثتي حاصله توسعه يافته و ديواره جديد دو مولكول وراثتي را از هم جدا مي كند. در خلال تكامل، هنگامي كه پروكاريوت ها به يوكاريوت ها تبديل مي شوند، موجوداتي نظير قارچ ها داريم كه يوكاريوت بوده ولي در آن ها ديواره به صورت سانتري پت شكل مي گيرد. قارچ هاي سيفومايست فاقد ديواره عرضي بوده و سيفوني هستند. اگر ديواره عرضي هم داشته باشند، سوراخ دار است. در قارچ هاي پيشرفته تر مثل آسكوميست ها كه هيف دارند، ديواره عرضي وجود داشته و سوراخ دار بوده كه اين سوراخ ها توسط اجسام پروتئيني (Plug) باز يا بسته مي شوند. ديواره سلولي در گياهان به صورت مركز گريز يا سانتريفيو‍ ساخته شده و با توجه به گونه گياهي و رتبه تاكونوميكي آن متفاوت است. به طور كلي از سه لايه به نام هاي تيغه مياني، ديواره اوليه (كه در تمام سلوهاي گياهي وجود دارد) و ديواره ثانويه كه خاص سلول هاي تمايزيافته مثل آوندهاي چوبي است. البته در برخي سلول ها ديواره ديگري بر روي ديواره ثانويه به نام ديواره ثالثيه تشكيل مي شود. تيغه مياني بيشتر از پكتات كلسيم ساخته شده ولي ديواره اوليه از سلولز، همي سلولز و پروتئين هاي آنزيم و ساختماني مثل اكستنسين و اكسپنسين ساخته شده است و تعداد لايه هاي آن حداكثر چهار عدد مي باشد. تعداد لايه هاي ديواره ثانويه ممكن است به چهل عدد هم برسد. در هر لايه سه تركيب ديواره اوليه وجود داشته ولي مقدار سلولز ان بيشتر بوده و رشته هاي سلولزي از نظم بيشتري برخوردارند. همچنين اين رشته در هر لايه موازي همديگر بوده ولي با رشته هاي لايه مجاور خود زاويه 120 درجه مي سازند.


موضوعات مرتبط: تکوین گیاهی، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 18 فروردين 1391برچسب: تکامل ديواره سلولي را در بين موجودات زنده توضيح دهيد,, ] [ 17:24 ] [ حمیدرضا قاسمی ]


پلی ساکاریدها و پروتئین ها به سمت درونی دیواره در حال ساخت، ترشح و اضافه می شوند؛ جایی که آن ها به صورت یک شبکه مکانیکی محکم مونتاژ شده و در عین حال تا توقف رشد سلولی، انعطاف پذیر باقی می ماند. این مطالعه مروری، بر عواملی که به طور مستقیم و غیرمستقیم ویژگی انعطاف پذیری دیواره را افزایش می دهد، تاکید می کند. ویژگی پروتئین های اکسپنسین، اندوگلوکونازها و گزیلوکلوکان گلیکولیزها بررسی شده و نقش های نسبت داده شده به آنها را در تعدیل انعطاف پذیری دیواره ارزیابی می کند. مدلی برای توسعه سلولی ارائه می شود، به طوری که اکسپانسین از عوامل اولیه توسعه دیواره محسوب شده در حالی که اندوگلوکونازها، گزیلوگلوکان اندوترانس گلیکوزیلاز و دیگر آنزیم هایی که ساختمان دیواره را تغییر می دهند، جزء عوامل ثانویه توسعه دیواره سلولی به حساب می آیند.

مترجم : حمیدرضا قاسمی


موضوعات مرتبط: تکوین گیاهی، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب: آنزیم ها و عواملی دیگر که انعطاف پذیری دیواره سلولی را افزایش می دهد , ] [ 13:20 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

  خلاصه واکنش های نوری کتاب تایز:

- انرژی نور جهت حرکت الکترونها از طریق گیرنده ها و دهنده ها و همچنین انتقال H+ در عرض تیلاکوئید و تولید نیروی محرکه پروتونی ((PMF استفاده می شود.

- طیف جذبی: میزان انرژی جذب شده توسط یک مولکول یا ماده بعنوان تابعی از طول موج نور را نشان می دهد.

- مولکول کلروفیل پس از دریافت نور قرمز و آبی از حالت بنیادی خارج و به حالت بر انگیخته منتقل می شود هر چه انرژی فتون دریافتی بیشتر باشد، بر انگیختگی شدیدتر و مدّت زمان آن کمتر خواهد بود و پایدار ترین حالت برانگیختۀ خود می رسد. از این حالت تا رسیدن به وضعیت پایه به صورت های متفاوتی انرژی تلف می شود:1- فلولؤرسانس 2- تبدیل مستقیم به گرما 3- ترافرستی یا انتقال انرژی به مولکولدیگر 4- واکنش فتوشیمیایی


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب: خلاصه واکنش های نوری کتاب تایز, ] [ 13:15 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

سوال و جواب های کنکور 82

برای بقیه ی سوالات به آدرس زیر (دیگر وبلاگ بنده) مراجعه کنید:

http://ecology.persianblog.ir

 


موضوعات مرتبط: کنکور، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:سوال و جواب های کنکور, ] [ 18:4 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

با سلام

سوالات مسابقه  آزمايشگاه زيست شناسي مرحله استاني در استان كرمان درسال گذشته را از آدرس زير مي توانيد دريافت نمائيد.

http://www.persianblog.ir/posts/?weblog=sangani.persianblog.ir&postid=7404849

نمونه سوالات کشوری  زیست شناسی چند دوره گذشته

http://etu.isfedu.org/Default.aspx?tabid=122

منبع:

http://groupbio.blogfa.com/post-185.aspx

 

سایت المپیاد:

http://biology-olympiad.ir/


موضوعات مرتبط: المپیاد زیست شناسی، مسابقات آزمایشگاهی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:سوالات مسابقه آزمايشگاه زيست شناسي, ] [ 16:55 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

لینک های زیر را کپی کرده و در مرورگر خود کپی کنید.

1- سوالات المپیاد زیست شناسی استرالیا:

http://r-mirzaii.blogfa.com/post-164.aspx

2- یک سایت تبلیغاتی:

http://www.olampiad.us/plugins/content/content.php?content.235

3- کتاب مجموعه ی سوالات المپیاد های زیست شناسی:

http://ketabnak.com/comment.php?dlid=5372

 

 


موضوعات مرتبط: المپیاد زیست شناسی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:سوالات المپیاد زیست شناسی, ] [ 16:40 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

منبع:

گروه زیست شناسی زاهدان


موضوعات مرتبط: سال چهارم دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:پاسخ فعالیت ها و خود آزمایی های زیست شناسی سال چهارم دبیرستان, ] [ 16:3 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

جدول حیاتی نشان دهنده نرخ بفا و تولید مثل در مراحل مختلف سنی، اندازه، یا رشد (مثلا مرحله تخمی، نوزادی، جوانی، بلوغ) می باشد. اکولوژیست ها و جمعیت شناسان دریافتند که جدول حیاتی در شناخت الگو و علت مرگ و میر و پیش بینی افزایش و کاهش آتی جمعیت، و مدیریت جمعیت گونه های در خطر انقراض بسیار مهم می باشد. از مهمترین عملکرد جدول حیاتی ، پیش بینی افزایش یا  کاهش جمعیت در آینده می باشد. افزایش یا کاهش جمعیت یک کشوریا یک ناحیه بسته به این است که هر شخص چه تعداد بچه دارد، در چه سنی بچه دار می شود و در چه سنی می میرند. جدول حياتي ساختار راحتي براي اگاه بودن از ميزان مرگ ومير،تولد و توليد مثل جمعيتهايي است که به آن علاقه منديم (Krebs 1972) .اين جدول توسط Raymond Pearl در سال 1921 به اکولوژيست ها معرفي شد و توسط جمعيت شناسان انساني به ويژه کمپاني هاي بيمه زندگي توسعه پيدا کرد که علاقه مصممي داشتند به دانستن اينکه مردم چگونه به مدت طولاني مي توانند اميد به زندگي داشته باشند. گزارش هاي زيادي از جدول زندگي انساني وجود داد اما اطلاعات زيادي در مورد جدول زندگي گياهان و جانوران نيست. اين جدول اگرچه اطلاعاتي راجع به مرگ ومير به ما مي دهد اما نمي تواند تاثير حوادث تاريخي را روي نوسانات مرگ ومير توضيح دهد (krebs 1972). نتایج حاصل از جدول حیاتی برای برنامه های کنترل بیولوژیکی مهم هستند(Zanuncio, T. V. 2005).

Deevey در سال 1947، مشکل ايجاد جدول حياتي را براي گونه هاي مختلف شناسايي کرد. داده هاي اساسي جدول حياتي  بعضي از نوع Cohort و بعضي از نوع Static هستند و نقطه شروع جدول حياتي براي موجودات مختلف متفاوت مي باشد. نقطه آغاز براي پستانداران از زمان تولد، براي حشرات از زمان تخم، براي بارناکل ها از زمان قرار گرفتن روي صخره ها مي باشد.

نویسنده مطلب: خانم افشار


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:جدول حیات, ] [ 16:1 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

در طبيعت چهار الگوي کلي از تغيير اندازه جمعيت وجود دارد (Miller  G 2007):

1-   ثابت

2-   گسسسته

3-   چرخه اي

4-   نامنظم

در گونه اي که اندازه جمعيت به مقدار کم به بالا و پايين نوسان دارد گفته مي شود اندازه جمعيت نسبتا ثابت است. اين چنين الگوي جمعيت ويژگي گونه هاي زيادي است که در جنگل هاي گرمسير باراني پيدا مي شوند، در جائيکه متوسط باران و دما از سالي به سالي ديگر خيلي کم تغيير مي کند.در بعضي از گونه ها جمعيت ممکن است يکدفعه به بالاترين نقطعه عروج کند و سپس به سطح خيلي کم سقوط کند. بسياري از گونه ها که زندگي کوتاه و توليد مثل سريع دارند مانند جلبک و بسياري از حشرات که داراي سيکل جمعيتي وابسته به تغييرات فصلي در آب و هوا مي باشند. جمعيت حشرات در طول فصل بهار و تابستان سريعا افزايش و در طول يخبندان سخت زمستان سريعا سقوط مي کنند. در الگوي سوم (چرخه اي منظم يا سيکلboom-and-bust ) اندازه جمعيت به طور چرخه اي در دوره هاي زماني خاص افزايش و سپس سقوط مي کند. مانند موش صحرايي که در هر 4-3 سال جمعيت افزايش و سپس سقوط مي کند. در الگوي چهارم جمعيت به طور نامنظم و بي قاعده تغيير نشان مي دهد. فاکتورهای زیستی و غیر زیستی زیادی روی فعالیت جمعیت تاثیر می گذارند.(Naranjo, E. S. 1999)

منابع در متن ذکر شده است و این متن به خانم افشار تعلق دارد


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:انواع منحني تغيير جمعيت در طبيعت , ] [ 15:57 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

منبع:

کنکور و زیست شناسی- ساسان بقایی


موضوعات مرتبط: سال سوم دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:پاسخ خودآزمایی و فعالیت زیست شناسی و بهداشت ۲ (سال سوم), ] [ 15:54 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

منبع:

وبلاگ دبیر زیست شناسی - نویسنده دکتر فرزانه


موضوعات مرتبط: سال دوم دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:پاسخ فعالیت ها و خود آزمایی های زیست شناسی سال دوم دبیرستان, ] [ 15:49 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

منبع:

کنکور و زیست شناسی - نوسنده ساسان بقایی

صحت مطالب به عهده منبع می باشد


موضوعات مرتبط: سال اول دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:پاسخ فعالیت ها و خود آزمایی های علوم زیستی و بهداشت, ] [ 15:40 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

تاريخچه زندگي موجودات شامل تولد، دوره پيش از تولد، دوره توليد ثلي، دوره بعد از توليد مثلي و سپس مرگ در نتيجه پيري مي باشد البته شکلهاي ديگر مرگ و مير در هر زمان ممکن است رخ دهد. بعضی ارگانیسم ها دارای چندین نسل یا بیشتر در یک سال هستند بعضی ها  فقط یک نسل در یک سال دارند (یکساله) و بعضی دیگر چند ساله هستند. همه ارگانیسم ها یک دوره رشد قبل از تولید مثل دارند و با شروع تولید مثل رشد کاهش می یابد(شکل 4).

 دو نوع چرخه زندگي وجود دارد(Begon, M. J. L. Harper and C.R.Townsend. 1996):

 

1- Semeleparous: در اين گونه ها افراد فقط داراي يک دوره توليد مثلي در زندگيشان هستند( بيشتر بي مهرگان) و نيز داراي يک نسل هستند.از جمله بيشتر گياهان يکساله از اين نوع هستند آنها يکبار گل و دانه مي دهند  سپس مي ميرند. در بين گياهان Semeleparous با زندگي طولاني مدت ( بيشتر از يک سال) آنها فقط يک فاز توليد مثلي دارند (Melilotus). بعضي ها دو ساله هستند در بعضي از گونه هاي Semeleparous نسلها با هم همپوشاني دارند به طوريکه در يک زمان ممکن است افراد يک، دو، سه ساله در جمعيت وجود داشته باشد. يک شکل رايج از اين سيکل زندگي در حشرات ناحيه استوايي که جزء گونه هاي يک ساله هستند ديده مي شود حشره در زمستان در مرحله لاروي يا تخم باقي مي ماند تا اين که بهار برسد سپس در سرتاسر ماه هاي گرم رشد مي کند تا اينکه شکل بالغ پيدا کند افراد بالغ جفت گيري کرده و تخم ريزي مي کنند و در سرتاسر زمستان به حالت خفته باقي مي مانند(Begon, M. J. L. Harper and C.R.Townsend. 1996)..   

2- Iteroparous: در اين گونه ها افراد چندين حادثه توليد مثلي را تجربه مي کنند )مانند پستانداران و پرندگان) که ممکن است به صورت يک دوره توليد مثلي گسترده باشد یا به صورت دوره های تولید مثلی مجزا باشد. آنها داراي چندين نسل هستند در هر دوره از فعاليت توليد مثلي افراد به رشد و بقاي خود ادامه مي دهند.آنها داراي شانس مناسب از رشد و بقا براي توليد مثل دوباره هستند.آنها به رشد و توليد گلها و دانه هاي جديد در سرتاسر فصل ادامه مي دهند تا اين که آنها به علل مختلف بميرند(Begon, M. J. L. Harper and C.R.Townsend. 1996)..


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:چرخه زندگي, ] [ 15:39 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

گروهي از موجودات زنده متعلق به یک گونه که در يک مکان خاص زندگي مي کنند، جمعیت گفته می شود. سازندگان اصلي جمعيت موجودات زنده اي هستند که به طور بالقوه با همديگر آميزش می کنند. اين جمعيت ممکن است به جمعيتهاي موضعي تقسيم بندي شود كه هر یک گروهي از موجودات دارای پدیده درون لقاحی را دربرمی گیرد(Krebs, C. J. 1972).

يكي از قوانين اساسي تئوري تكاملي مدرن مي گويد‏، جمعيت واحدي است كه در طبيعت تكامل مي يابد. بنابراين رشته هاي اكولوژي جمعيت و ژنتيك جمعيت اشتراك بالايي دارند. جمعيت داراي ويژگي هاي گروهي است به طوريكه محاسبات آماري نمي تواند براي هر فرد اعمال شود(Krebs, C. J. 1972). یک الگوی کلی برای پراکنش جمعیت در زیستگاه ها وجود دارد شامل: 1- توده ای ( گروهی) 2- یکنواخت 3- تصادفی. بیشتر گونه ها به صورت گروهی زندگی می کنند، مثل توده های گیاهان بیابانی در سر تاسر بهار، درختان چوبی کتان در امتداد رودخانه ها. مکان و اندازه این گروهها با توجه به دسترسی به منابع متغیر است. بعضی از گونه ها، افراد با فاصله های ثابت از یکدیگر توزیع یافته اند مانند بوته های کرئوزوت در بیابان. بعضی از ارگانیسم ها به صورت تصادفی توزیع یافته اند که غالبا نادرند. رایج ترین الگوی پراکنش جمعیت، گروهی می باشد.

غالبا افراد به 4 دليل به صورت گروهي زندگي مي كنند كه عبارتنداز(Miller G 2007 ):

1- زندگي گروهي سبب مي شود جانوران به شکل کارآمدتری در برابر شكارچيان محافظت شوند.

2- بعضي از جانوران تشكيل گروههاي موقتي براي جفت گيري و حمل فرزندان جوان مي دهند.

3- زندگي دسته جمعي براي گونه هاي شكارگر‏، شانس بهتري براي به دست آوردن غذا ايجاد مي كند.     

 

 4- ذخایر مورد نیاز گونه، قابلیت استفاده از مکانی به مکان دیگر متغیر است.

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:جمعيت, ] [ 15:37 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 مقدمه

واژه محيط زيست از نقطه نظر واژه شناسي به معني اطراف است. بنابراين محيط زيست مجموعه‌اي از عناصر است که موجود را دربر مي‌گيرد. هر نيرو ، ماده يا شرايطي که زندگي يک موجود را در هر مسير احاطه کند و بر روي آن تاثير بگذارد، به عنوان عاملي از محيط زيست به شمار مي‌رود. اين عوامل به صور گوناگون ، به صورت عوامل زيست محيطي يا بوم شناختي آب يا عوامل ساده‌اي ناميده مي‌شوند که ممکن است زنده يا غير زنده باشند. مجموع تمام اين عوامل محيط زيست ، يک موجود را ايجاد مي‌کند. در محلي که يک موجود زندگي مي‌کند، مسکن طبيعي ، يک مجموعه ويژه از شرايط زيست محيطي را ارائه مي‌دهد.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب: اکوسیستم,اجزاء و تغییرات آن , ] [ 8:34 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 

منشاء سلول ها: فرضيه اي براي انتقالات تکاملي از ژئوشيمي غيرزيستي به پروکاريوت هاي کموآتوتروفيک و از پروکاريوت ها به سلول هاي هسته دار

 

William Martin1* and Michael J. Russell2

 

1Institut fu¨ r Botanik III, Heinrich-Heine Universitaet Du¨ sseldorf, Universita¨tsstrasse 1, 40225 Du¨ sseldorf, Germany

 

2Scottish Universities Environmental Research Centre, Scottish Enterprise Technology Park, Rankine Avenue, East Kilbride,

 

Glasgow G75 0QF, UK (m.russell@suerc.gla.ac.uk)

مترجم: حميدرضا قاسمي

 


موضوعات مرتبط: سلولی و مولکولی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:منشاء سلول ها, ] [ 8:26 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:بررسی اثر شوری کلرید سدیم بر جوانه زنی دو رقم گندم, ] [ 20:7 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

ممكن است فردي به دماي پايين مقاوم باشد اما در مقابل دماي بالا از خود مقاومت نشان ندهد همين مقاومت در طول دوره ي زندگي فرد متفاوت است ممكن است در جواني نسبت به اين دما مقاوم بوده و در پيري از خود مقاومت نشان ندهد  البته عوامل محيطي ديگر نيز روي ميزان مقاومت يك فرد تاثير گذار است مثلا اگر فرد به دما ي پايين مقاوم است آن زماني است كه فرد گرسنه نباشد.يا به عنوان مثال گياه كاكتوس: به شرط اينكه فتوسنتز آن خوب باشد به كم آبي متحمل است.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:سازش و سيستم هاي خود نظم, ] [ 16:42 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

جذب در گیاهان

مقدمه:

مکانیسم جذب یون ها توسط سلول های گیاهی طی سال های اخیر مورد مطالعات دقیق قرار گرفته  است. علی رغم آنکه ارتباط یونی بین سلول های گیاهی با محیط اطراف از چندین نظر با سلول های جانوری اختلاف دارد، اما به طور کلی می توان از مطالب مربوط به الکتروفیزیولوژی سلول های جانوری و ویژگی های سلول های عصبی، برای سلول های گیاهی نیز استفاده نمود. از طرف دیگر کوچک بودن اندازه سلول های گیاهی، کار مطالعه آن ها را مشکل می سازد. بنابراین دانشمندان اغلب در مطالعات خود از سلول های بزرگ جلبک های مختلف که دارای هستۀ مرکزی می باشند، استفاده می نمایند و شاید به همین دلیل اطلاعات در مورد جلبک ها از گیاهان بیشتر است.

منبع: http://microbiology-sh.blogfa.com/post-140.aspx


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:جذب یون ها در گیاهان, ] [ 16:38 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

این سوالات مربوط به 5 سال گذشته دانشگاه آزاد است

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای کسب اطلاع بیشتر از طریق بخش نظرات با مدیر وبلاگ تماس بگیرید.

موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:سوالات دکتراي تخصصي (P,H,D) دانشگاه آزاد, ] [ 16:28 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

هيپوفيز يكي از مهم‌ترين غدد بدن به شمار مي‌رود كه تعدادي هورمون ترشح مي‌كند.هورمون های هیپوفیز قدامی و جفتی را می توان براساس نحوه سنتز و نوع پیامبر دوم به سه گروه تقسیم کرد:

1.       گروه هورمون رشد که شامل پرولاکتین و سوماتوماموتروپین جفتی نیز می باشد.

2.       گروه گلیکوپروتئین ها مانند هورمون محرک فولیکولی(FSH) و هورمون محرک جسم زرد(LH) و هورمون محرک تیروئید(TSH) و هورمون گنادوتروپین جفتی(HCG)

3.       گروه هورمون هایی که از خانواده پپتید معروف به پروپیوملانوکورتین(POMC) می باشند, شامل ACTH,LPH,MSH


 

منابع:

 
بیوشیمی بافت شناسی/زیر نظر دکتر پروین سالار و اکرم ابوالحسن زاده،مولفین:علی علیزاده،بیتا نیک خلق،پیمان شاهرخی و پیمان کارگرزاده/موسسه انتشاراتی سامه/چاپ اول/زمستان 75

  • ضروریات بیوشیمی/دکتر سید مجتبی بهشتی تبار/انتشارات طب گستر/چاپ اول/1384
  • گزیده بیوشیمی هارپر2003/دکتر داوود رمزی/ انتشارات نور دانش/ چاپ اول/1383
  • بیوشیمی مصور هارپر 2003/روبرت موری،درایل گرانر،پیتر مایز/دکتر خسرو سبحانیان و دکتر ناصر ملک نیا/ انتشارات نسل فردا/ چاپ اول/1383

·    بیوشیمی بالینی،آسیب شناسی بالینی(طب آزمایشگاهی)/هنری دیویدسون/دکتر محمد درخشان،دکتر مژگان عسگری،دکتر فریده آزموده،دکتر نسرین شایانفر/موسسه انتشاراتی اندیشه رفیع/چاپ اول 1383

·        سایت اینترنتی:              

www.wikipedia.com                                                                                                

www.Biochem1.wordpress.com                                                                             

www.daneshname.roshd.ir                                                                                      

 

 


موضوعات مرتبط: جانوری، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:هيپوفيز , ] [ 16:23 ] [ حمیدرضا قاسمی ]


تاريخچه :
اتيلن در دهه 1930 به عنوان تركيبي كه در گياهان رسيده انتشار مي يابد كشف شد . از قرن نوزدهم آن را تركيبي مي شناختند كه تاثير عميقي بر گياهان دارد . از اوايل قرن بيستم اثرات آن بر رشد جوانه هاي نخود فرنگي كاملاً توصيف شد كه به واكنش ‹‹ سه گانه ›› معروف است . كشيدگي سلول از قسمت اصلي كشيدگي آن كاهش يافت . گسترش شعاعي سلول افزايش يافت و قلاب نوك بسته تر شد . علي رغم اين كشفيات تنها در نيمه قرن بيستم بود كه اتيلن به عنوان هورمون گياهي پذيرفته شد و كار و تحقيق بر روي اتيلن تنها در دهه 1970 به شكوفايي خود رسيد .
اتيلن عنصري تاثير گذار و گازي شكل با ساختاري بسيار ساده است . با وجود اين اتيلن داراي ويژگي هايي است كه با توجه به اين واقعيت كه اين ماده در غلظت نانومولار مؤثر است به عنوان هورمون شناخته مي شود .


تهيه شده توسط خانم مهندس ندا زرگاني


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:اتيلن, ] [ 16:13 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 

Assessment of bioaccumulation of Nickel in freshwater periphyton from River Gharasou: An experimental evaluation

 

Authors:
Mozafar Sharifi ] - Razi University Center for Environmental Studies, Faculty of Science, Kermanshah
Hamid Reza Ghassemi ] - Razi University Center for Environmental Studies, Kermanshah

 

 Abstract:

In order to evaluate the long-term (30 day) influence of Nickel on productivity in algal periphyton communities, indoor artificial streams were used with differing Nickel concentration (2.5, 5 and 7.5 mg.l-1). The effects of Nickel on community productivity were assessed by measuring biomass, ash-free dry mass (AFDM), chlorophyll-a and the rate of Nickel absorption. In artificial streams with Nickel, there was a significant (p<0.05) reduction of chlorophyll-a, AFDM, but not dry mass under the influence of Nickel. These observations suggest that productivity of periphyton community could serve as a biological indicator of nickel pollution.

 

Keywords:

artificial stream, biomass, chlorophyll-a, periphyton, Nickel

 

 

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:

 به منظور بررسی ترکیب گونه‌ای و خصوصیات فیزیکو - شیمیایی چشمه گرم کیله سفید سر پل ذهاب، عوامل زیست محیطی موثر بر چشمه  مذکور مورد مطالعه قرار گرفت. عوامل شیمیایی و فیزیکی (سولفات، نیترات، کلر، فسفات، سیلیس، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، هدایت الکتریکی، کدورت) و همچنین ویژگی‌های زیستی (ترکیب گونه‌ها، کلروفیل a، وزن خشک، شاخص اتوتروفیک و وزن خشک بدون خاکستر) اندازه‌گیری شد. در طول سال دمای چشمه گرم تقریبا ثابت باقی مانده و در فصل تابستان درجه حرارت آن همواره پایین‌تر از دمای محیط بود. بالا بودن غلظت سولفات و هدایت الکتریکی از ویژگی‌های برجسته این چشمه گرم است. نمونه آب و قلوه سنگ‌ها از سرچشمه جمع‌آوری شد. شش گونه از سیانوباکتریا متعلق به چهار جنس در این تحقیق شناسایی شدند. این مطالعه نشان داد که برخی از گونه‌های مانند Phormidium formosum و Oscillatoria limosa   غالب هستند. 

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:بررسی وضعیت اکولوژیک چشمه ی گرم کیله سفبد سرپل ذهاب, ] [ 12:19 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 

ماستينگ توليد همزمان دانه يا ميوه توسط تعدادي از درختان است که اين درختان ممکن است به يک يا چند گونه از يک جنس گياهي تعلق داشته باشند و باعث ايجاد چرخه هاي گرسنگي و اقناء مي شود. ماستينگ مي تواند در سه گروه قرار گيرد: ماستينگ شديد، ماستينگ عادي یا نرمال و ماستينگ مشهور و مورد قبول عامه. اين پديده داراي سه عنصر کليدي تغيير پذيري، هماهنگي و دوره اي بودن است. در اين مقاله، ما ماستينگ را از دو ديدگاه اکولوژي و تکاملی مورد بحث قرارداده و فرضيه هاي (فرضيه دگرلقاحي، هزينه هاي اضافي، دانه هاي زياد، چرخه آتش بامبو، پيش بيني محيطي، به دام انداختن منبع، کارايي گرده افشاني، پراکنش به کمک حيوان، اثر موران و بي نيازي صياد) مربوط به آن را ارائه خواهيم کرد. گرچه توليد همزمان دانه توسط برخي از گونه هاي گياهي واضح و روشن است اما شناخت دقيق مکانيسم هاي درگير در اين پديده به دليل پيجيدگي و تعامل عوامل موثر بر آن با يکديگر، همچنان مبهم بوده و در نهايت مي توان گفت که ماستينگ مشکل بي حرکت بودن گياهان را تا حدی جبران نموده و نه تنها يک ويژگي توليد مثلي سازش يافته بوده بلکه منعکس کننده تغييرات اقليمي است.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب: ماستينگ در گياهان, ] [ 12:13 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

   مفهوم نقشه پراكندگي بيوژئوكلماتيك از مفهوم نواحي گياهي حاصل مي شود. نواحي گياهي، به عنوان پوشش گياهي يك ناحيه ي ژئوگرافيك ويژه يا منطقه اي كه ماكروكليمات يكساني دارد، معرفي مي شود. اين پوشش گياهي با يك ماكروكليما ناحيه اي كه داراي چندين جامعه متفاوت است، يك پوشش گياهي موزاييك را به وجود مي آورد. بنابران مفهوم Zonal با مفهوم Formation تفاوت دارد.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب: نقشه پراكندگي بيوژئوكلماتيك كراجيان , ] [ 12:11 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

يك تكه پوشش گياهي يا يك جامعه گياهي كه از گونه هايي با شكل رشد متفاوت،تشكيل شده است. مثلا يك علفزار ممكن است از علفهاي پاياي پراكنده، علف هاي ريزوم دار ويك ساله تشكيل شده باشد. هر يك از اينها يك نوع متفاوت از شكل حيات است و هر كدام از اين اشكال حيات ممكن است گونه هاي متعددي را در برگيرد. گونه هاي هر شكل حيات كه با هم در يك زيستگاه رشد مي كنند، به عنوان سینوسی يا یونین معرفي مي شوند. اينها يك هويت مستقل نسبت به بقيه جامعه دارند.به همين دليل آنها توسط برخي از محققان به عنوان واحد اساسي پوشش گياهي خصوصا در ارتباط با جانوران در نظر گرفته مي شوند.

 

    جوامع خيلي ساده مثل علفزارهاي يك ساله ممكن است فقط از يك سینوسی گياهي تشكيل شده باشد.جوامع پيچيده تر مثل جنگلها، ممكن است از 10 يا تعداد بيشتري سینوسی تشكيل شده باشند. در واقع مي توان هر يك از لايه هاي يك جنگل چند لايه اي مثل لايه ي درختي،درختچه اي،علفي و خزه اي را يك سینوسی در نظر گرفت. اما از يك ديدگاه كاربردي،فرد ممكن است بيش از يك نوع شكل حيات در هر لايه ي جنگل مثل در ختان خزاندار و هميشه سبز در لايه درختي يا ژئوفيتهاي يك ساله و همي كريپتوفيتها در يك لايه علفي تشخيص دهد.

    سینوسی ممكن است به كمك يك طبقه بندي از شكل حيات مثل سيستم مشهور رانکایر كه به يك كليد ترقي كرد و با مهارت بيشتر توسط النبرگ و مولر اصلاح شد،مشخص شود. البته ممكن است سینوسی با صراحت كمتري با رده هاي بالاتر (وسيع تر) شكل حيات شناسايي شود.

    مزاياي سینوسی كاملا واضح است: سینوسی به سادگي و حتي بدون آگاهي از نام گونه ها شناسايي مي شود. توضيحات مربوط به تجسم تركيبات سینوسی ها يك تصوير واضح از جوامع و يك ايده مشخص از شرايط زيستگاه آنها را فراهم مي كند. تركيبات سينوسي حتي در عرض محدوده هاي نواحي فلورستيكي متفاوت،مي تواند تعقيب شود و شناسايي روابط اكولوژيكي را ممكن مي سازد.  بنابراين،آن ها براي قياسهاي جهاني به طور مشابه وقتي اين تشكيلات وجوددارند، مفيد هستند.

در هر حال، اگرچه آن ها به عنوان واحدهاي اساسي براي تقسيم بندي پوششهاي گياهي مفيدبودند، فرد بايد به طور دلخواه واحدهاي اكولوژيكي و توپوگرافيكي تمام آن جوامعي كه از چندين سينوسي تشكيل شده اند مثل توده هاي (استاندهاي) جنگلي يا جوامع خارستان، جداكند. سینوسی ها بايد به عنوان زيرواحدهاي به صورت ساختاري قابل تعريف، در جامعه گياهي بحث شوند.  

                                                                                                                                                                                                                                


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب: مفهوم Synusia یا سینوسی, ] [ 11:2 ] [ حمیدرضا قاسمی ]


1.   تعادل غير واكنشي گونه اي: اين عمدتا براي جوامع پيشگام به كار مي رود جايي كه گونه ها به يك زيستگاهي كه داراي نيچ هاي خالي است، حمله مي كنند. برخي تركيبات گونه اي غير واكنشي در نظر گرفته مي شود.

2.   تعادل واكنشي گونه اي: اين براي جوامعي كه از گونه هاي واكنشي و غير واكنشي تشكيل شده است،به كار مي رود.اينجا گونه هاي واكنشي آنهايي هستند كه سازگاري نيچي(زيستخوان) مشابه دارند. مثل گونه هايي كه يك گروه اكولوژيكي را تشكيل مي دهند.

3.   تعادل گونه اي جورواجور(متنوع): اين به عنوان يك مرحله كه واكنش بين گونه اي به تركيبات معمر(Long-lived) منجرمي شود،شناخته مي شود.

4.   تعادل گونه اي تكاملي: اين مرحله،مرحله نهايي پيشرفت جامعه است. هنگامي رخ مي دهد كه اعضاء گونه ها به طور ژنتيكي با همديگر و محيط محلي خود سازگار شده است.

چهار مرحله تعادل ويلسون تفسير جالبي از مراحل توالي اوليه است كه از طريق پيچيدگي ساختاري و ميزان واكنشهاي رقابتي هنگام پيشرفت جامعه شناخته مي شوند. اين تفسير، فرايندهاي تكاملي گونه اي را همانطور كه در قالب جامعه و اكوسيستم ديده مي شود،فراهم مي كند. به نظر مي رسد براي اكولوژيستهاي گياهي مهمترين معيار پايداري جامعه تركيب گونه اي و ساختار جامعه است. اگر تركيب گونه اي يك جامعه در طول يك دوره ي چند دهه اي ثابت بماند،گويند جامعه در حال تعادل است. اين مفهوم پايداري نسبت به عقيده اكولوژيستهاي جمعيت خيلي قاطع ومحكم نيست. زيرا به نوسانات تراكم افراد يا تعداد گونه هاي تشكيل دهنده ي يك جامعه اجازه مي دهد. البته تغيير درتعداد گونه هاي تشكيل دهنده ي ساختار يك جامعه ممكن است يك جايگزيني در پيشرفت به سوي ناپايداري باشد. به نظر مي رسد تفسير پايداري جامعه در ارتباط با شكل حيات و ساختار ضروري باشد.آشكار است كه تغييرات ديده شده در ساختار(مثلا تغيير از جنگل بسته به جنگل باز ياWoodland  )بايد به عنوان يك ناپايداري تلقي شود، حتي اگرچه با تغيير در تركيب گونه اي همراه نباشد.اگرتغيير در ساختار، يك تغيير ساختاري برگشت پذير باشد(مثلا پس از طوفان)تغييرات ساختاري نه تنها به عنوان ناپايداري تلقي نمي شود بلكه مقاومت در برابر تغييرات( يعني پايداري) است. بنابراين،پايداري جامعه هنگامي كه يك مرحله از تعادل پويايي كه حد اقل بيش از چند دهه در جوامع خشك زي گياهي باقي بماند،به خوبي تفسير مي شود. پايداري با ساختار و تركيب گونه اي نسبتا ثابت در اين فاصله زماني(چند دهه)شناسايي مي شود. اين دو پارامتر(ساختار وتركيب گونه اي)قابل اندازه گيري هستند وپيش بيني در مورد پايداري مي تواند از تحليلهاي ساختاري يا مطالعات پويايي جمعيت در جوامع حاصل شود. تغييرات ساختاري وتركيبي خاص در يك جامعه  يك پديده عادي در پايداري جامعه است. اما طبيعت اين تغييرات بايد به گونه اي باشد كه شواهدي از نوسانات محض يا برگشت پذير ارائه كند تا تغييرات مداوم وبرگشت ناپذير. اگر مدركي به دومي دلالت كند(تغييرات برگشت ناپذير)، ممكن است جامعه صفات يا پايداري خود را از دست بدهد. (شكننده شود)


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب: چهار مرحله توالی از نظر ويلسون, ] [ 11:1 ] [ حمیدرضا قاسمی ]


توالي: بر اساس وضعيت محل دو نوع توالي داريم : اوليه و ثانويه

در توالي اوليه: پيشگامها برروي يك لايه سنگي بوجود مي آيند و در آن محل قبلا پوشش گياهي وجود نداشته است.

در توالي ثانويه: پيشگامها در منطقه اي كه قبلا پوشش گياهي و خاك وجود داشته است،به وجود مي آيند.

توالي در مزارع متروكه(رها شده):در نواحي جنگلي خصوصا در جنگل هاي مناطق گرمسيري رويه ي تبديل جنگلها به مزارع كشاورزي روبه افزايش است. اين اقدام در واقع يك نوع آشفتگي به حساب مي آيد. پس از تبديل جنگل به مزرعه و استفاده زياد از آن مواد غذايي خاك كاهش يافته فون،ميكروفلور و پروفيل خاك تغييرمي كند. پس از اينكه زمين براي محصولات كشاورزي كارايي خود را از دست داد،آن را رها مي كنند.

حالا باتوجه به شدت آشفتگي پوشش گياهي جديد دو نوع توالي (يعني اوليه وثانويه)به وجود مي آيد. اگر آشفتگي خاك به حدي شديد باشد كه بر اثر فرسايش شديد خاك پروفيل خاك از بين رود و پوشش گياهي جديد بر روي سنگ فاقد خاك (داراي مقدار كمي خاك ضعيف)به وجود آيد،توالي از نوع اوليه است. اگر چنانچه فرسايش خاك شديد نباشد و پروفيل كاملا تخريب نشود،پوشش گياهي جديد روي يك لايه خاك به وجود مي آيد و توالي از نوع ثانويه است. تركيب پوشش گياهي جديد در اين گونه توالي ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. يكي از اين عوامل وسعت آشفتگي و ناحيه ي آشفته شده است. اگر وسعت سطح آشفته شده كوچك باشد،تركيب پوشش گياهي جديد شبيه به تركيب پوشش گياهي واحد هاي گياهي اطراف ناحيه ي آشفته شده، است. زيرا گونه هاي گياهي مهاجم از نواحي مجاور به سرعت منطقه خالي شده را مي پوشانند. سرعت توالي در مزارع رها شده به مراتب بيشتر از توالي اوليه است و از نظر اشكال حياتي با هم تفاوت دارند. در مزارع متروكه،اولين گياهاني كه ديده مي شوند،معمولا از نوع علفهاي هرز يك ساله،علفهاي هرز دو ساله وسپس گياهان علفي پايا خصو صا اعضاي خانواده گندم هستند. در برخي نواحي مثل نواحي گرمسيري Oklehama يك مرحله علفي يك ساله مشخص (Aristida oliganta)ممكن است به خاطر پايين بودن سطح نيتروژن خاك،قبل از علفهاي پايا به وجود آيد. سپس چوبيهاي پايا به علفي هاي پايا افزوده     مي شود. در ابتدا اين چوبيها از نوع كامه فيتها هستند. سپس پيشگامها ودرختچه هاي درخت مانند( Arborescent)،درختان سريع الرشد آفتاب پسند اضافه مي شوند. البته شايان ذكر است كه نوع خاك،PH وسطح غذايي آن در تعيين نوع اشكال حياتي كه يكي پس از ديگري مي آيند،نقش دارد. مثلا در خاكهاي اسيدي و اوليگوتروفيك كامه فيتها و در مزوتروفيك فانروفيتها پس از علفها وارد منطقه مي شوند. پس از رسيدن به بلوغ و تشكيل تاج هاي به هم پيوسته،گياهان علفي حساس به سايه به خصوص Grasses از بين مي روند.به جاي اينها علفهاي مقاوم به سايه و حتي خزه ها ممكن است به وجود آيند.در همان زمان كه تاج ها به هم پيوسته است،گونه هاي درختي مقاوم به سايه به صورت نهال به اشكوب زيرين وارد مي شوند. درختان آفتاب پسند كه نمي توانند خود را احياء كنند(زيرا بذر آنها درسايه زير تاج خود قادر به رشد نيست)و از طرفي درختان سايه پسند زيرين با رشد كند خود،خود را به تاج درختان آفتاب پسند پيشگام مي رسانند وتاج آنها با هم همپوشاني مي كند. از اين به بعد سرعت رشد آنها به خاطر وجود نور بيش از حد مورد نياز شان كاهش مي يابد.

آخرين شكل حياتي كه به منطقه مي رسد،دارزيهاي آوند دار هستند.در جنگلهاي باراني گرمسيري هاوايي،خود دارزي هاي آوندي هم داراي توالي خاص خود هستند،به طوريكه ابتدا دارزيهاي جلبكي،خزه اي،سرخسي،علفهاي دارزي ونهايتا گياهان چوبي دارزي بذري،وارد مي شوند. اين دارزيها به صورت لايه لايه قرارمي گيرند.پيچنده هاي بالارونده معمولا در جنگلهاي باز جزو آخرين اشكال حياتي وارد شده هستند. اينها ممكن است با جلوگيري توليد مثل درختي(جلوگيري از خود احيايي)از به هم پيوستن تاج درختان ممانعت         كنند. آنها ممكن است به عنوان Nurse crop عمل كنند وبه گونه هاي درختي سايه پسند اجازه ورود و تاسيس بدهند.

اودوم از اين مطالعه نتيجه گرفت كه توالي ممكن است يك سري از مراحل متعادل همراه با اشكال حياتي غالب را در بر گيرد تا يك تغيير مداوم با تغييرات گونه ها .

هميشه توالي هاي ثانويه به جنگل ختم نمي شوند بلكه سرنوشت آن به اقليم منطقه و دوره اي بودن آشفتگي بستگي دارد. در اقليم هاي كوهستاني،بياباني وتوندرا آخرين مرحله جنگل نيست . تواليها در اين مناطق محدود بوده زيراتعداد كمي از اشكال حيات نسبت به شرايط محيط مقاوم است.

Egler دو الگو براي ورود گونه ها به منطقه را ارائه كرد:

·        Relay florstic: گونه ها همراه مراحل توالي مي آيند و بعد ناپديد مي شوند.

·        Initial florstic composion: تمام گونه ها اعم از آغازين و انتهايي وجود دارند و هريك در مرحله خاصي غالب مي شوند.

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب: توالي در مزارع متروكه, ] [ 10:59 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 12656
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1